2020. november 19., csütörtök

Rádió régen és ma, de mindig rádió

Orion

   Végigolvastam az összes vallomást, rengeteg, sokszor mélyre leülepedett emléket idéztek fel, melyeknek nagy része közös: nem csoda, hiszen többé-kevésbé azonos korosztályba tartozunk.

   Felidézték a gyerekkort, amelynek képlékeny emlékezetébe mélyebben vésődnek az élmények. A fehérre meszelt falon futó vezetékes rádiót (mellyel legközelebb Moszkvában találkoztam a kollégiumi szobánkban, s amely kora reggel automatikusan bekapcsolt, hogy harsány indulóval ébresszen bennünket!) felváltja a világvevő zöld csoda szemével, az állomáskereső függőleges vonallal, mely messzi és talányos neveken fut át: Vilnius, Stavanger, stb... Hajnalonként a Szabad Európa, Amerika hangja recsegéseiből kell kihámozni másképpen hangzó híreket, ellentétben azokkal, melyeket a Kossuth és a Petőfi próbál fejünkbe vésni. Esténként a rádiót üljük körül a TV nélküli időkben. Kukoricamorzsolás, paprikatörés közben egy szót se veszítünk kabaréból, futballmeccsből, ahol Szepesi György lelkes hangja a stadionba varázsol bennünket. Később, jövedelemkiegészítőnek anya norvégmintás kesztyűket köt (egy- és ötujjasokat is) a helyi háziiparnak, amibe én is besegítek. Ekkor ragad rám a szokás (elsős lehettem), hogy rádiózás közben a kezünket el lehet és kell is foglalni, hiszen ez a szórakozás nem követeli meg  -  a későbbi TV-vel ellentétben  -  hogy csak úgy öncélúan és kizárólagosan rá figyeljünk! Azóta is szinte reflexként bekapcsolom mindenhol, ahol vagyok, kivéve írás közben! Ahhoz csend kell, elmélyülés. A rádió egyetlen társaság magányomban. Kár, hogy nem mindig felel vissza, ha kérdezem. Esetleg kérdezhetne is, egyenesen engem...

   Szívesen emlékszem a nagyon színvonalas hangjátékokra, a legjobb színészek tolmácsolásában. Apa ki nem hagyta volna a "Jó ebédhez szól a nóta" ínycsiklandó hangulalatát, amely bevezető a vasárnapi ebédhez, hozzátartozik, akár a tyúkhúsleves illata. Később a "Szabó család" éveken át tartó végnélküli mindennapjai kihagyhatatlanok, emlékszem, úgy estefelé, mintegy jelezve a munkanap végét.

   Az esti mese! Számomra a későbbi fogat- és hátat kefélő tévémacinál is varázslatosabb a rádió bevezető fuvolája, mely már előre elringat, mielőtt a lassú, bársonyos hang megszólalna! No és a vasárnap délelőtti gyerekműsorok!... A "Miska bácsi levelesládája"!... Ha jól emlékszem, írtam is neki egyszer... 

   A francia rádió Gilbert-rel lépett be az életembe. Nagyon szerette a híreket hallgatni a tranzisztoros készülékén, már Szentesen is, majd később Algériában, ahol csak a Radio Monte Carlo adásait foghattuk. Nekem furcsa volt a magyartól nagyon különböző stílus: a sokkal gyorsabb, élénkebb beszédritmus, a sok reklám (az RMC az egyik kereskedelmi adó lévén ebből él), s hiányzott a magyar rádió didaktikus komolysága is... Nyaranta, alig hogy a határt átléptük, átkapcsoltam a magyar adókra, melyek pihentető lassúsága nekem jólesett, míg G. majdnem elaludt rajta vezetés közben.

   Ma is nélkülözhetetlen kísérőm. Minden helyiségben van egy, ahol hosszasabban időzök, még a hálóban is, az éjjeliszekrényemen, a fürdőszobában, a konyhában... Miután olvasás után leoltom a villanyt  -  úgy éjjel 3-4 óra felé  -  a rádió hangja ringat álomba. Valahol mégis mindig zajlik az élet!...

12 megjegyzés:

Ági írta...

A régi világvevő rádiók állomáskeresőjén az én fantáziámat a Hilversum felirat ragadta meg, bár akkor még azt se tudtam, milyen országban lehet az a város. :)

Rozsa T. (alias flora) írta...

Ági, én még kost sem tudom... 😀

klaribodo írta...

Nekem a Kaunas volt rejtélyes többek közt. És Végre, Rózsa, fény derült rá, miért nem szólt nálunk a rádió. Jó szüléim hazajöttek az iskolából, dolgozatot javítottak, óravázlatot írtak, a napi hivatalos dolgokat ott hon beszélték meg, mit mond a műv. osztály, a minisztérium. Az életvitelünk eltért másokétól, nem fért bele ennyi rádió. Sajnálom már, igaz, a készülék még megvan...

Rozsa T. (alias flora) írta...

@Ági: persze, hogy "most"...!

Rozsa T. (alias flora) írta...

Klári, persze, hogy Kaunas is kedvenceim között volt!
Nálunk se ment egész nap, most meg ott a nagy ellenfél, a TV, nomeg az Internet!
De azért megvan még az ő órája is rendesen...

Ági írta...

Rózsa, felnőtt koromban néztem utána, azóta tudom, hogy Hollandiában van Hilversum. De gyerekként nagyon egzotikusnak találtam a nevét.

Rozsa T. (alias flora) írta...

Köszönet, Ági. Biztos voltam benne, hogy te utánanéztél...

klaribodo írta...

Rózsa, csak azt panaszoltam, hogy nem véletlenül volt csend és fegyelem iskola után, de erre te döbbentettél rá. Néhány évtized eltelt, mire megértettem.

Rozsa T. (alias flora) írta...

Igen, a rádiózás elsősorban szórakozás volt, esetleg hírterjesztés, s akkoriban csak bizonyos időpontokban lehetett rá időt áldozni... Pl. reggelinél, déli hírek, esti mese és Szabó család, mint rituálék és vacsora után, amikor eljött a pihenés ideje: kikapcsolódásnak... Itt néha kiderül különböző társadalmi rétegekből származásunk is: ki mit hallgatott és mikor? Nálunk pl. az opera kizárt volt (apa szerint "nyivákolás"), sokkal később kezdtem hallgatni, talán egyetemista koromban...

klaribodo írta...

Jaj, Rózsa, ez is érdekes, ez a zenei befogadóképesség. Ószentivánon a nagymama a néprádióból áradó zongora hangjára azt mondta: "na, verik mán a rossz lavórt". Én a hegedűt utáltam, zavart a nyikorgás, csak felnőttebb koromban fogtam föl és szerettem meg a komoly zenét.

Rozsa T. (alias flora) írta...

Nagyon tetszik a nagymama érzékletes képi megfogalmazàsa: visszarepít gyerekkorom világába...
(idézzek én is? "No, odacsukták mán mögint a macska farkát az ajtóhoz!")

klaribodo írta...

:) :)