Az ötvenes évek vége felé már hallottunk a tévéről a hírekben és arról, hogy nálunk is elkezdték a kísérleti adást, így eleinte csak elképzelés alapján álmélkodtunk a fantasztikus találmány hallatán. Aztán egyszer csak híre jött, hogy az utcánkban egyik-másik szomszéd vett tévékészüléket. Pontosan két családnak lett tévéje, a szemközti Hegyesiéknek, valamit a tőlünk egy saroknyira lakó J.-családnak. És ahogy a nagy városi emeletes házakban, ugyanúgy a mi környékünkön is megtörtént, hogy meghívták az embert tévét nézni, ha valami érdekes műsor volt várható. Igaz, hogy abban az időben minden műsor érdekes volt a közönségnek, eleve újdonság mivoltánál fogva is.
Így történt, hogy először Hegyesiéknél láttunk tévét és benne élő közvetítést valamelyik moszkvai nagy parádéról a Vörös téren, már nem tudom, milyen ünnep alkalmából. De a lényeg az volt, hogy amit láttunk, az akkor, abban a percben történt, és mi itt láttuk – ez ma már semmiség, amikor természetesnek vesszük az online, valós idejű történés látványát, de akkor még maga volt a csoda, és teljesen mindegy volt, mi a műsor. Második tévés élményünk az volt, amikor J. Gyuszi bácsiék meghívtak bennünket, hogy nézzük velük a Dollárpapa című magyar filmet, és tulajdonképpen az is élmény volt, mert addig filmet nézni csak a moziban tudtunk.
Amikor elsős gimnazista lettem, 1962 szeptemberében vettek tévét a szüleim. A Rákóczi úti Otthon áruházból ők ketten cipelték haza a Keletiből induló vonattal, hogy ezt hogy bírták, ma már el se tudom képzelni (ismervén az akkori tévék súlyát), de így volt. A Kékes televízió nagyon szép készülék volt, gyönyörű, fából készült politúrozott dobozának lekerekített sarkai voltak. A nagyszoba ajtaja melletti fal elé apu egy hokedlit tett, arra helyezte az új szerzeményt, és megkezdte az antenna beállítását, hogy valamit lássunk is. Az antenna úgynevezett di-pol szalagantenna volt, egy lapos kábel, ami egy szakasz után kettévált, és a két végét kellett rögzíteni valahová, mondjuk két szögre akasztva a mennyezet alá, persze csak miután hosszas kísérletezés eredményeképpen kiderült, a drótnak milyen helyzetében látható a képernyőn az adás. És amikor mindez megvolt és az antenna szépen elágazva ott díszelgett a szoba sarkában, akkor csodák csodája, a képernyőn éppen elkezdett zenélni Chris Barber dixieland-együttese, mégpedig az Ice cream című számot játszották, úgyhogy ezek voltak a legelső hangok, melyeket az első saját tévékészülékünkről hallottunk.
A szépséges Kékes tévénk tizenvalahány évig élt nálunk, időnként javítani kellett, ami persze a mi esetünkben kizárólag házilag történhetett, megtanultam, hány ezer volt feszültség van a szakzsargonban kutyaháznak nevezett tápegységben (már nem tudom, de sok ezer, talán 25...), milyenek az elektroncsövek és miből kell kideríteni, hogy melyiket kell cserélni, és így tovább. Amikor a hetvenes években szegény teljesen kimúlt és kénytelenek voltunk lomtalanításra ítélni, kicsit hezitáltunk, hogy talán meg kéne tartani legalább azt a szép külső dobozát, de aztán mégis kidobtuk. Még később is sajnáltuk egy ideig azt a gyönyörű fadobozt.
A műsorok közül az
előttem szólók már rengeteget említettek, bár nem is lehetne
mindegyiket felidézni, olyan sokra kellene emlékeznünk. Akkoriban
mindegyik nagy élmény volt, egy-egy sorozat vetítése idején
minden héten kiürültek az utcák, mert mindenki tévét nézett.
És hogy én is megemlítsem a Belfegor, a Louvre fantomja
nagy klasszikus sorozatot: akkoriban én már nem voltam annyira
gyerek, úgyhogy nem titokban lestem, de tényleg nagyon izgalmas
volt, és emlékszem, hogy a híres énekes-színésznő, Juliette
Gréco játszotta a főszerepet. Valamikor 1970 körül, amikor
szegedi kollégista voltam, műsorra tűzték Andrzej Wajda
filmjeit, sorban vetítették őket hetenként, mindig késő esti
időpontban. A műsorkezdésre minden mást félretéve csapatostul
vonultunk le az alagsori étkezőbe, a terem mindig megtelt, és mivel
nem volt elegendő szék, sokszor az asztalokon ülve néztük végig
a filmet, rajongtunk Daniel Olbrychskiért, meg Zbygniew Cybulskiért.
És persze volt a Ki mit tud, a Táncdalfesztivál, meg
a Röpülj páva, aztán az első karmesterverseny (pontosan
ötven évvel ezelőtt) a győztes Kobayashival, és az éppen futó
szellemi vetélkedők, ezeket is néztük, és érdemes is volt. Na és persze egy-egy nagy jelentőségű esemény közvetítése, az is óriási élmény volt, például a Holdra szállás 1969-ben!
Akkoriban a műsorokra a
Rádióújságból tudtunk „felkészülni”, vagyis azt
átböngészve tudtuk meg, mi mikor lesz. A mai rengeteg csatorna
műsorát lehetetlen követni, meg sem próbálom. A tévé nálam
sokszor csak a háttérben megy, közben mindent csinálok, figyelek
is, meg nem is az adásra. Célzottan néhány ismeretterjesztő,
kulturális aktualitásokkal vagy kultúrtörténettel foglalkozó
műsort nézek – már persze ha véletlenül felfedezem őket
valamelyik csatornán –, meg helytörténeti adásokat. És igen,
nézek filmeket is, urambocsá' időnként még sorozatokat is, de
főleg szórakoztatókat, szomorkodni, megrendülni önszántamból
már nem akarok, ezt tudok műsorok nélkül is. A tévéműsortól
azt várom el, hogy valamilyen szinten, tartalmasan vagy könnyeden,
sőt netán tartalmasan ÉS könnyeden, de szórakoztasson, és ha
nevetnem kell rajta, akkor nevetek, úgyhogy még sitcomot is nézek,
ha úgy adódik, de azokból tényleg csak egy-kettő megy át
a szűrőmön. Az idén tizenhét éves készülékemet látva csak
azért drukkolok, hogy minél tovább bírja még, mert ugyanolyan
nehezen lennék meg tévé nélkül, mint internet nélkül.
7 megjegyzés:
Jó volt olvasni ezt a tömör, tartalmas korképet. Még a végén sajnálni kezdem, hogy mellékes izének tartottuk a tévézést, persze kivéve a máig emlékezetes adásokat.
Ági, már jónéhányszor eszembe jutott és mindig elcsodálkoztam rajta : a te sokrétű műszaki képességeid és érdeklődésed birtokában végül is MIÉRT VÁLASZTOTTAD A BÖLCSÉSZKART?...
Az életemből kimaradt műsorok között volt a Belphégor, talán nem volt még tévénk? (A francia TV-ben 1965-ben mutatták be a 4 epizódot, de G-t csak 1973-ban ismertem meg!) Sok minden kimaradt még a másfél éves SzU-beli tartózkodásunk alatt is : pl. a holdraszállás... Talán nem is volt TV a kollégiumban Moszkvában, én pl. sohasem találkoztam vele...
A karmester-versenyt viszont végigizgultam, jól emlékszem Kobayashi Ken'Ichiro karmesterre, aki megnyerte és sokáig nagyon népszerű lett Bp-en. Most lett 84 éves.
Rózsa, ez jó kérdés, de mivel a matek nem volt az erősségem, szóba se jöhetett semmiféle műszaki irány. Pedig pl. az építészet és sok más is jobban érdekelt volna,
Kobayashi mostanában is itt járt és valami olyasmit nyilatkozott, hogy úgy érzi, őbemne van valamiféle rokonság velünk, félig-meddig magyarnak is érzi magát. Ebben a hónapban lesz az ő vezényletével a jubileumi koncert, amire már rég elkelt minden jegy.
Tényleg nagyon szép "doboza" volt a tévéteknek. A mi Munkácsynké is ilyesmi volt. A szín, az anyag mennyire más, mint a mostani feketéké...
Mindig csodálom Ági, mennyire részletesen tudsz visszaemlékezni. Nem beszélve a műszaki dolgok leírásáról.
A rádióújság... nagymamám bekarikázta, ha valamit nézni, hallani akart. (A Szabó családot valószínűleg be sem jelölte, azt úgyis hallgatta)
Kobayashi - az általa megnyert karmesterversenyre élénken emlékszem. Kösösen nézte és végigizgulta a család. Már 84 éves? Nohát!
rhumel
Rhumel, ugyanott gyártották, ahol a tiéteket (a Videoton elődjében). :)
Csak a nagyobb jelentőségű eseményeket tudom részletesen felidézni. A technikai dolgok pedig vizuálisan rögzítve vannak az emlékezetemben, meg még a tapintása, fogása is egy-egy tárgynak. :)
Flóra, pár éve láttam vezényelni Kobajasit a Zeneakadémián!
Áginál most látom jön megint. (Jegyet a múltkor is visszahozottból szereztem!)
Megjegyzés küldése