Menjünk kicsit távolabbra. Mit tud a bal és a jobb agyfélteke?
A balról most legyen elég annyi, hogy az összes racionális, intellektuális
dolgot tudja, a beszédközpont helye, kiváló mérnököket produkál. A jobb félteke
kreatív, fantáziadús. Muzikális. Az éneklésért felel, Jó a térlátása, felismeri
a színeket, az alakokat, arcokat. Jó a humorérzéke. Erősek az érzelmi reakciói,
nem beszél, ám érzi a hanglejtés színezeteit.
Mondhatod, hogy nincs félfejű ember, mindenkinek egyaránt van bal és jobb
agyféltekéje. Van, és a legtöbb emberben kialakul valamelyik fél dominanciája.
A művészlelkeket azért fogadják el olyan sokan nehezen, mert gondolkozásmódjuk
nem feltétlenül olyan, mint a hétköznap embereié. Csapongó, viselkedése
kiszámíthatatlan, exhibicionista, aki meg akarja mutatni munkáit a világnak. Magatartása
kevéssé konvergens. Egyedi utakat próbál meg. Kreaciókban gondolkodik. Olyat
próbál alkotni, ami korábban sose volt.
Voltaképpen a bloggerek is ezzel próbálkoznak. Megteremteni a sosevoltat. Ha a
tökéletes Istennek tulajdonítjuk a teremtést (én neki tulajdonítom), akkor a
képlet egyszerűsödik. Művész az, aki részt vesz a teremtő munkában. A művész által
elkészített mű annyira lesz remek, amennyire megközelíti a tökéletest.
Váli Dezső kortársfestőművésztől veszem
a következőket: „egy remekmű villámvillanás időre megmutatja Isten köpenye
szegélyét”. A művészet pedig, ha szigorú akarok lenni, a remekművek
keletkezésének a tere, bölcsője, ihletési lehetőségének a kerete. És most el
kell tekintenünk a műformáktól, műfajoktól. Minden hangzó, látható, megépített mozgáskultúrát
tükröző mű lehet remekmű: a festészet, szobrászat, építészet, az alkalmazott
művészet, tánc, a zene, s minden mindeddig fel nem talált ága egyaránt
termelhet remekműveket.
Mi a biztosítéka annak, hogy egy mű igazán remekmű-e? Csaknem semmi. Azaz
valami mégis, a művész emberi hitelessége. Az tudniillik, hogy önmagához képest
elmegy-e a végsőkig, hogy tehetsége legjavát adva hozza-e össze munkáját. Ha
csupán az átlagnál tehetségesebb volna, az önmagában kevés. Sokan termelnek mestermunkákat.
Ezek nem remekművek. A művész önmagát túllépve alkot. Így születnek a
csúcsminőségek.
Még meg kell emlékeznem az izmusokról. A korunkat behálózó izmusokkal az a
bajom, hogy tagadások szülöttei. Az izmusok leszűkítik a kifejezés szabad lehetőségét.
A kubizmus csak mértani formákból építkezik. Stb.
A klasszikus művész nem tagad meg semmit, hanem a lehetőségek széles tárházából
merít szükséglete szerint. Minden szükségeset felhasznál, és semmit se használ
azokból, amelyek nem segítik a mű születését. Végezetül egy Picasso anekdotát hozok. A
művészt megkereste egy nő, egyik korábbi vevője. Egy kerámiát hozott Picassónak,
hogy dedikálja neki pótlólag. P. kijelentette, hogy a tárgy hamisítvány, s nem
ő készítette. Ne mondja, így a nő, a szemem láttára alakította a tárgyat.Ja,
mondja, Picasso, néha hamisítványt is szoktam csinálni.
1 megjegyzés:
Hogy mi a remekmű? ... Hajaj...
Tetszik a Picasso anekdota!
Megjegyzés küldése