....azt
hiszem a művészetek iránti vonzalom vitt a tanári pályára is,
bármi furcsa is, és egy kicsit jobb híján.
("A
művészet mindig vonzott/ Imádtam, csodáltam embereit/ Egyetlen
vágyam az volt/ hogy majd én is alkossak valamit/Művész
akartam lenni mindig." .-
írtam
valaha) Lehettem volna: grafikus
? (szerettem
rajzolni, aránylag jól is), zenész?
(jártam
a konziba is, hegedültem, zenekarokban játszottam első
hegedűsként, zenét is szereztem, énekkari tag is voltam),
színész?
(jól szavaltam, nyertem is szavalóversenyeket, szerepeltem is
rengeteget versmondással, u.n. "kisérleti szinpad"nak is
tagja voltam a kulturházunkban (de aztán, érettségi után, amikor
dönteni kellett, maradt a (viszonylagos)józanság,
a bölcsészet, de azon belül azért a magyar azaz az irodalom,
mert az is mégis csak művészet. (ja persze írtam
is, magam is). Az orosz jött hozzá a magyarhoz, de azon belül
is az irodalom vonzott igazán, nem maga a nyelv (persze eredeti
nyelven olvasni Csehovot,
Turgenyevet, Tolsztojt...egész
más, jöttem rá később, és az orosz irodalomórákon az
egyetemen talán több is csurrant irodalomból, mint a magyarokon...
És épp az egyetemi orosz (irodalom)tanárom elégedetlenkedett,
amikor meghallotta, hogy eredetileg (két évig úgy is maradt) csak
orosz órát kaphatok ('Marhaság!
- berzenkedett
- olyan
irodalmi érzékkel...!") Aztán
tanárként, szívesen vállaltam rögtön a szinházlátogatások
szervezését (buszrendelésekkel Szegedre),
mozilátogatásokat,
kiállításokra
"kirándulásokat", foglalkoztam versmondókkal, "szép
kiejtéssel", versenyekre készítettem
fel a diákokat, végeztem el a rendezői
szakot, és lettem már előbb is - diákszinpadvezető...
de
az irodalomórákon is a költők, írók
műveivel való foglalatosság,
a művek tolmácsolása, igazán a művészet állandó
közelségét jelentette, és jó érzés is volt átadni ezeket a -
számomra - jelentős élményeket a gyerekeknek
is.
Tulajdonképpen
szerettem tanítani.
És
hálás is lettem utólag is, azért hogy olyan nemes gondolatok,
érzelmek "társaságában", közelségében élhettem,
amit az irodalom szolgáltatott,(társművészetekkel! - amikkel
mindig megtaláltam a kapcsolatot), és azért is, hogy ezt
közvetíthettem. (S
hogy fiatalok társaságában élhettem,"Ifjú
szívekben...")
azt hiszem,
nem is voltam, nem is lehettem addig "öreg", amíg csak
köztük voltam, csak ezután , hirtelen... de szinte nem
is tudtam abbahagyni a tanítást nyugdíj
után se, muszáj volt tovább, ha más formában is: egy kulturális,
közéleti hetilapban, egy saját IRODA-LOM rovatban
továbbtenni,taní-tani, (talán
nem véletlen, hogy épp egy volt tanítvány
főszerkesztősége alatt... (aki igy emlékezett az én tanárságomra
vissza az ő idejéből, arra, hogy milyen tanár is
voltam én
"...aki
rádiókritikát íratott
velünk már az elsőben, és kiki szabadon boncolgathatta Ádámot
és Évát, mert Az ember tragédiájáról volt szó. Babitsot
olvastatott velünk, meg Pilinszkyt, és talán még
kazettán (bakelitlemezen!)hozta
közénk a Képzelt riport egy popfesztiválról rockoperát. Mesélt
Pál Istiről, a szegény színházról,
az értékről, az értéktelenről. Talán most már - ha nehezebben
is - eligazodunk."
"Én
nem akarok csak
tanár lenni!
Legalább is a hagyományos értelemben. Én ember akarok
lenni. S lehet, hogy ez megint nagyképűen hangzik, de igenis
vallom, és továbbadom
a gyerekeknek is, hogy ez a lényeg,. Akkor is, ha a reneszánszot
tanitom.... Végre! S minek végén a gyerekek odajönnek
hozzám, (s már úgy tűnik, nem is atanárhoz,)
s az épp látogató igazgató is így jellemzi az órám: "Ez
már nem is tanítás volt, hanem művészet. Szép volt. Köszönöm,"
- Talán
sikerül olyan tanárnak "teremtenem" meg magam, amivel nem
ütközik össze az "ember" fogalma - amin én a ma
elérhető teljességet azaz legalább is igényt az új és új
dolgok befogadására értek. Azaz
örökös megújulást, újjászületést. S azt is, hogy ha úgy
adódik, - merek hibázni és bevallani, és esetleg holnap
megcáfolni, megcáfolni hagyatni - amire tegnap még esküdtem. A
tanitványaimban is a kételkedés, a tudásvágy csiráit akarom
elhinteni. De néha - lehúznak a sárba. És kettőzött
energiát követel a szárnyalás, ami belső igényem, de
ilyen körülmények közt oly nehéz. És ha a tanitásom
"művészet"... miért nem lehetek művész ott, ahol
igazán létjogosult a művészi érzék? Miért nem lehetek "iró"?
Miért vet vissza a külső elismerés hiánya? Miért nincs magamban
annyi belső erő, bizonyosság, amiből merithetnék további, s
talán igazi alkotásokra? ! Vagy felemészt az a másik terület?
A pályám - ahova kénytelen vagyok becsempészni művészi
hajlamaim? Igy aztán vagyok egy rendhagyó tanár. Mindenek
ellenére…"
de a művészetek (mások művészetének) élvezete ma is átszövi és megemeli napjaim... (irodalom, film, szinház, képzőművészet, zene.... mert KELL), mert emberebbé tesz.
3 megjegyzés:
"Miért vet vissza a külső elismerés hiánya? Miért nincs magamban annyi belső erő, bizonyosság, amiből merithetnék további, s talán igazi alkotásokra? " Ismerős. Azzal együtt, hogy tanár is csak 5 évig lehettem...
azért én ezen már - remélem - túlléptem...:) s különben is a madár csak magának énekel....
lustaságból nem irtam új bejegyzést, pedig tényleg már túl vagyok ezen a régi magamon... nem csak (auto)biografiailag. bocs.
Megjegyzés küldése