Nem
vagyok zeneértő. Nem tudom, miért vezeti a dallamot így vagy úgy a
zeneszerző, nem tudom, mit
kell beleérezni egyik vagy másik zeneműbe, nem tudom, mit akart
kifejezni a zenedarabbal az illető komponista és megmondom őszintén, nem
is nagyon érdekel. Ezek mind csak ismeretek, de nekem az a lényeg, hogy
az a bizonyos zenemű hogyan hat rám, tetszik vagy nem tetszik.
Általában a zenében a harmóniát igénylem, a disszonanciát nem vagyok
képes értékelni, attól menekülök - vagy ha ez nem lehetséges, mert nem
hagyhatom ott az előadást, akkor kegyetlenül szenvedek (ilyen kétszer
fordult elő életemben, az egyik egy opera volt, a másik egy
zongorahangverseny).
Viszont
mindezek ellenére, vagy mindezek mellett szeretem a zenét, méghozzá
nagyon. De úgy, ahogy fent leírtam: mint teljesen naiv, amatőr befogadó
és élvező. Már kora gyerekkoromból is vannak zenével kapcsolatos
emlékeim, az Elment a madárka dallama és szövege,
amit erősen selypítve énekelgettem, tehát nemigen lehettem négyévesnél
több, meg az ötéves koromban az Operaházban látott Diótörő is
ilyen korai élmény volt. Aztán még elsős se voltam, amikor beírattak a
zeneiskolai előkészítőre, ahol még csak ismerkedtünk a későbbi szolfézs
alapjaival, egyszer pedig elvittek bennünket a Zeneakadémiára, ahol
Lukin László vezetett akkoriban (meg még sokáig) egy
gyerekkoncert-sorozatot és ott rövid betanítás után elénekeltük a Viva, viva la musica magyar változatát, erre ma is élénken emlékszem, mekkora élmény volt.
A
zeneiskolában a következő évben már hangszert is kellett választani
és ekkor elkezdtem hegedülni. Persze én szívem szerint százszor inkább
zongoráztam volna, de sok oka volt annak, hogy nem így lett, például nem
volt zongoránk, az iskolától pedig messze laktunk ahhoz, hogy rendszeresen visszajárjak oda délutánonként gyakorolni. Már sokszor leírtam itt, mennyire nem szerettem
hegedülni, de egyáltalán nem vált káromra, hogy végül hét évig
kitartottam a hangszer mellett. Azt hiszem, Vivaldi egyik G-dúr hegedűversenyének részlete volt az utolsó darab, amit megtanultam és
annak a fő motívumát ma is fel tudom idézni. Viszont nemrég valami miatt
fel akartam sorolni a hegedű húrjait és gondolkodnom kellett, melyik is
a legmagasabb hangú közülük - rossz érzés fogott el, megdöbbentem:
milyen régen volt, amikor ez az álmomból-felébresztve-is kategóriába
tartozott!
Persze
minden hangszer tanulásához kötelező volt a szolfézs is, azt jobban
szerettem, mert ott ritmus volt, éneklés volt, szolmizálás volt és
persze sok elmélet is, amiből szégyenszemre már alig emlékszem valamire.
Csak a szolmizációs skála maradt meg, de örökre. Ha egy ismeretlen
dallamot meg akarok jegyezni, azt szolmizálva jegyzem meg mind a mai
napig. A dúrok, mollok, keresztek és bék közt viszont ma már csak a
legprimitívebb szinten tudok eligazodni, szabályaikat rég elfelejtettem,
mintha sose
tanultam volna róluk semmit.
Akkor
hát mégis, mit jelent nekem a zene? Mert ugye világos, hogy ez nem
attól függ, tanultam-e róla, van-e zenei hallásom, tudok-e énekelni és
ha ennyi vagy annyi keresztet látok egy kotta elején, rávágom-e
kapásból, hogy milyen hangnemben írták. A zene számomra mindig
hozzátartozott a világhoz, az élet pillanataihoz dallamok kapcsolódtak,
zeneszámokhoz emlékek fűződnek, hangsorok hangulatokat idéznek fel,
egy-egy régi dalról az a hely jut eszembe, ahol annak idején hallgattuk,
énekeltük, dudorásztuk.
Amikor ezt a témát kitaláltam, nem gondoltam,
hogy ennyire nehezen tudjuk majd "megfogni". Nehéz is. Mert valóban én is
úgy vagyok vele, hogy annyi, de annyi mindenről tudnék írni, ami mind
azt illusztrálná, hogy a zene mit jelent nekem: kezdhetném messziről is,
mit jelentett nálunk otthon, meg a szélesebb családunkban, írnom
kellett volna az orgonáról, az énekkari próbákról, arról, hogyan is
állok én az opera műfajához és mennyire szeretem a jó rockzenét, meg még
felsorakoztathattam volna konkrét zeneszámokat is, amelyek sok év
távlatából is minden egyes alkalommal felidéznek egy-egy eseményt,
képet, hangulatot, illatot, személyt, emléket.
Nem
sorolok ilyeneket, helyettük ideteszek egy képet. Azt mutatja, hogy apám
mit tartott fontos útravalónak, amikor 1957-ben beleírta egyszerű kis
versikéjét a vadonatúj emlékkönyvembe: a jókedvet és a zenét. Hogy aztán valóban enyém lett-e a boldogság, azt nem tudom, de a zene néha, percekre, órákra talán hozzásegített a boldogsághoz.
10 megjegyzés:
Így lehet elmondani, hogy mi van a zenén túl.
d' t d' sd' r'm'd'r'td'slmfrsfm d
d'sd'slfflr'lr'ltsstm'tm'td'll
d'r'lr'ltsd'tlsfmrdt,
d t,l,s,f,m,r,d,
(in: Vivaldi, G-dúr hegedűverseny)
Mick, kedves vagy, de sajnos, ez egy másik G-dúr, az enyém az RV310 számot viseli: d' t l s f m d m s d' r' m' r' m' d' m' r' s' r' s' r' s' r' s' m' s' ... és így tovább. :) Pótlólag betettem a szövegbe a youtube linkjét, érdemes belehallgatni, szép.
Ennek is Vivaldi az oka. Minek írt annyit. Meg fogom hallgatni. Bár lejegyzésed nyomán ismerősnek tűnik.
:)
Az általa játszott:
https://www.youtube.com/watch?v=E1OHn4GHR3Q
én az a-mollját játsztam:)
ja, és várjatok rám még, nem szeretném kihagyni ezt a szivemnek is fontos témát!!! (csak minél fontosabb valami, annál nehezebb vallani róla)
Alíz, ez volt?- mllll l d'tl d'tl d'tl sfm rdt,m dl,l,l.....
ez! :) (álmomban is...:)
https://www.youtube.com/watch?v=eTPiZup0QmM
Megjegyzés küldése