Hogyan szólt az eredeti mű?
Nem tudom.
Fekszem a heverőn, s hallgatom Mozart zenekari darabját. Sztereóban. Jobbról
érkeznek a magasabb hangok, balról a basszus. Mi történt? Szemben vagyok a
zenekarral? Arccal felém dirigál a karmester? Meg vannak cserélve a hangszórók?
Ki tudja. Ha a jobb és bal a fényképen felcserélődik, nem hiteles a rám tekintő
arc; nem ismerhető fel a szöveg, ha tükörképét mutatja az írás. Vajon a zene
hiteles marad-e, ha a tér fordított?
És ez csak egy
kérdés a felmerülő sok közül.
Mennyire
hiteles az, amit hallok? Vajon a szoba akusztikája mit nyel el, mit
visszhangosít? A néhány ponton elhelyezett, ilyen-olyan érzékenységű
mikrofonnal felvett hangzó anyagot az én készülékem két hangdoboza hogyan
jeleníti meg, mit emel ki, mit nem, mi hangzik tisztán, mi nem? Technikai
okokból vagy esetleg az előadás fogyatékosságaiból következik, hogy éppen azt
hallom, amit? Mi rezonál? És bennem?
Egyáltalán, mit
kell hallanom? – mert mást hall az első hegedűs, mást a bőgős, mást a
trombitás. Egyáltalán nem azt, amit a karmester. De nem is azt, amit a
közönség. A közönség melyik tagja? Amelyik az első sorok közepén ül, vagy
amelyik a szélén – hátul – fönt?
Van más kérdés
is. Vajon a zeneszerző belül azt álmodta-e meg, ami elhangzik? Hogyan egészül
ki mindaz, ami nem hallatszik? Ha sokadszor hallgatom a művet, azt is tudom,
hogy minek kell szólnia, s teljessé egészítem magamban a benyomásokat, valahogy
úgy, mint mikor egy-egy karakteres kontúr utal csak arra a képre, melyet
mintegy belső látásom egészít ki, mert tudja, hogy mi hiányzik. De nem mindenki
tudja. Különösen, ha szokatlan összetevőkből áll, ha nagyon egyszeri a hangzó
vagy látható anyag. Hallom-e, hogy gyorsabbra vette a karmester a tempót, mint
kellene? Ha rossz minőségű lemezt hallgatok, a sercegéseket szűri a fülem, mert
belső hallásom kiegészíti azt, ami nem hallható. Tudom, minek kellene
hallatszania.
A szerző
megírta, amit gondolt, a karmester dirigálja, a zenekar interpretálja, s –
lefogadom – ahányan halljuk, annyiféle benyomást regisztrálunk, mert nem
klónozott az agyunk, hanem egyedi impressziók érnek bennünket. Ezen kívül
eltérő érzékenységű a halló érzékszervünk is, sőt különféle reminiszcenciák
ébrednek bennünk a hallottak kapcsán.
A zene születése
Van néhány
élményem az előadásokról is, mégpedig olyan, ami muzsikusként a zenekar
közepéből ért engem. Hegedűs voltam. Előfordult zenekari próbán, hogy a
hangzásban önfeledten oldódtam fel, váltam eggyé a zenei gondolattal,
kifejezéssel, hanghatással. Azt éltem át, hogy egy hang vagyok a sok közül. Azt,
hogy fontos ez a hang, mert általa is teljesebb lesz a hangzás, és azt is, hogy
a több hang együtt olyan tartalmat hordoz, mely meghaladja a külön-külön
megszólaló hangokét, s összességük valamiféle értéktöbbletet képvisel. Akkor
éltem meg, hogy több a zene a szólamomnál, több a többi szólamoknál, önmagát
felülmúló valami. Vajon a többi zenész is így érzett?
Előfordult egy
motetta eléneklése után, hogy egyikünk felkiáltott: Most úgy érzem magam, mint
aki megfürdött. Megértettem. Tényleg fogható volt a szólamokat felülmúló
többlet.
Megtapasztaltam
azt is, hogy a zene miként képes ujjongásba vinni bennünket, előadókat, s
hogyan sodorja e tömeget is magával ez a mámorosság.
Vajon mit
gondol a zeneszerző róla. Sejti-e, mit gerjeszt érzékenysége, fogékonysága,
Istentől kapott muzikalitása? S hány évig, évtizedig, századig hat, vet még
hullámot az az inspiráció, mely adott időben remekművet termett?
A zene időbelisége
Hol születik
hát meg a zene? A komponista fejében, a karmester elképzelésében, hol? Talán a
szolgálatban. Az interpretációban, amelyben senki sem magáért dolgozik. A
zenészek egymásért és értünk, hallgatókért, a karmesterért és viszont. Valami
születik a zene szeretetében, egymás szeretetében. Adás van, rezonálás van,
mindenki ad és kap. Ez teremt közösséget. Mintegy „körülüljük” a zenét, és az
betölti szívünket. A gazdagodást híven tükrözi arcunk. Többek leszünk, jobbakká
leszünk a mű végére, mint voltunk annak előtte. Ahogy a hanglemez barázdáját
végigszántja a tű, a CD elektronikus jelét veszi a lézersugár, úgy tárul fel a
befogadó előtt a zene. A jövőből, a zenészek (zeneszerzők és előadóművészek) –
mint akik a jövőbe látnak –, átteszik a zenét a befogadó jelenébe, hogy közös
múltjukká váljék az együtt megtapasztalt élmény. Itt az érzékelhető érték és a
jelenlét érthető tetten. S míg mi az életünk során a múltunkkal a jelenen át a
jövőbe tartunk, a zenélés jelenünket megérintve a múlt(unk)ba tart. Ezért
tudunk szembetalálkozni vele a jelen fókuszában, a pillanat tűzfészkében, a
jövő és múlt ölelkezési pontjában. Eközben az értékek belénk hatolnak, s
többé-kevésbé bennünk is maradnak.
1 megjegyzés:
The sound of Silence
Megjegyzés küldése