Van
egy közös blogunk, amelyet még néhányan írunk, életünk egy-egy epizódjáról.
Most a vizsgák a téma. Ha már ez,
akkor kettőt egy csapásra: Legyen ez a mai posztom témája is.
1. Ma sem szeretek szerepelni, kamasz koromban pedig kifejezetten utáltam
vizsgázni, felelni. Sokat vizsgáztam, mégse szerettem meg a megmérettetéseket.
Egy poszt méreteit szétfeszítenék, ha kellő alapossággal körül akarnám járni
szerepléseimet. Maradjunk annyiban, hogy általában magam alatt teljesítettem a
pódiumon, a dobogón, a padom mellett állva, a táblánál. Nem is baj, mert kellő
szerénységre tanított. Tudásom meghaladta azt, amit ebből elő tudtam kotorni.
Talán ez is fordított az írás felé. Írás közben nem éreztem a fürkésző
tekinteteket, nem izzadt a tenyerem, nem keresgéltem a szavakat. Magam
lehettem, s kidobhattam magamból azt a tudást, ami az enyém volt. Alighanem az
írás sebessége és agyam rendszerező tevékenysége harmonizáltak egymással. Álljon
itt csak néhány nevezetesebb vizsgám.
1. Majdnem soha nem buktam, de statisztikából
többször is. Alighanem ennek az volt az oka, hogy azt gondoltam, mindent tudok,
amit lehet tudni a tárgyból. Ám a vizsgán az érdekesség kedvéért
végeredményekből és részadatokból kellett visszakövetkeztetni a kiinduló
adatokra. Ez tán meglepett, mindenesetre legyőzött. Többször is.
2. Gazdasági földrajz. A társaim Mo.
térképét a padokba rejtették. Rám néz a vizsgáztató: Vízrajz, mondja. Én elő a
térképet: Duna, Tisza, mellékfolyók jobbról, balról, néhány nagyobb tavunk.
Némi magyarázat. A térképre bök a tanerő: Innen mit szállítanak? Mondom:
kőolajat. Mire ő: ötös.
3. Jog. Megyek vizsgázni. A folyosón
rémült pofák: „Eddig ötöt rúgott ki.” És nem szerepel a könnyű első tétel a cetlik
között. (Az első, mivel az A/4-es margója vastag, szélesebb csík – ugye.) Kihasználom
félelmüket, tanuljanak csak fel-alá járkálva a folyosón, én bemegyek. Rám néz a
tanár: Húzzon tételt. Ránézek a fel nem használt három papírcsíkra. Ő is ránéz,
majd egy mozdulattal visszasöpri az egész választékot a többihez, megjegyezve,
hogy három tétel nem választék. Persze kihúzom a vastagot. Az állam szerepe és
funkciói, teleki szolgalom. Fújom, ötös. Kimegyek, majdnem megvernek, amiért
megint elfogyott a könnyű tétel.
4. Lélektan. Király József. Rám néz:
A lélektan felosztása. Mivel barbár módon kitéptem a tartalomjegyzéket a
jegyzetéből, hogy legalább könyve felépítésével tisztába legyek, magam mellé
teszem, és nagyjából átmásolom egy tiszta lapra. Felolvasom neki. Alighanem
unalmas pofával, mert megállít: négyes. Hiába. Az előadásmód sokat számít! A
könyvet ő írta, én csak megismételtem az ő felosztását. Így hát kizárható, hogy
tartami problémája lehetett.
5. Még legalább 50 usque 100 vizsgám esett, ezek során semmiféle segédeszközt
nem használtam, elmondtam a tanultakat, valahányasra értékelték és kész. Vegyes
jegyeket kaptam feleleteimre, de azt hiszem, sose jegyre tanultam, hanem
tudásra. Az említett kivételek valahogyan jobban megmaradtak emlékezetemben,
ezért említettem őket.
Ha előszedném az indexeimet, mesélnének a számok, a bejegyzések, de ma már nem
érdekel senkit sem az indexem, se a jegyek. Még engem se. A nyugdíjintézetet
pedig pláne nem.
6 megjegyzés:
A kiállott vizsgákról rengeteget lehetne mesélni! Annál is inkább, mert általában mélyen megragadtak bennünk.
Nemsokára én is folytatom a sort.
Várom, várjuk...
A lélektanász ismerős. Azt hitte magáról, ötösre csak ő tudja a tárgyát.:)
Nem volt túl bonyolult a kérdéskör. Akkoriban a pavlovi reflexeknél és második jelzőrendszernél elakadt a tudomány. Azt hiszem, nem az övé, hanem a hivatalos.
Király J. engem is tanított.
Király tisztességes tudós ember volt. Becsültük őt és visszafogottságát.
Megjegyzés küldése