2010. december 19., vasárnap

Karácsonyi beat-mise

Próbálok rövid lenni.
1965-re csak már azok emlékeznek, akiknek hosszú szakálluk van. Akkor volt öcsém haverja, Szilas Imre tizenhat éves, akinek Széll Vince (a barátja) addig rágta a fülét, mígnem a hallatlanul invenciózus zenei őstehetség pikk-pakk összerakott egy misét beat-ritmusban. (Ez a húsvéti mise). Abban az időben a belőlünk verbuválódott kórus hallatlan lelkesedéssel fogott hozzá a „saját hangján megszólaló” négyszólamú karra és néhány tagú beat-együttesre írt mű megtanulásához. Nemcsak az állam idegenkedett a szokatlan hangtól, egyházi engedélyt is csak azért kapott az előadás, mert a dalszövegek a hivatalos egyházi énekek (Hozsanna) szövegei voltak, így nem maradt indok a tiltásukra. Nagy szerencsénkre a kezdeményezés élére állt az akkor ifjú karnagy, Tardy László.
Igyekszem gyorsan leszögezni, hogy két beat-mise keletkezett. A húsvéti után a karácsonyi. Ennek is nagy sikere lett.

Szilas Imre egyébként még legalább két misét komponált. A Budai misét, melynek a kottája talán a Mátyás-templom kottatárában még fellelhető. (Ez egy jazz-es beütésű hagyományos hangszerekre írt rövid mise), és 1995-ben készült el az Abonyi mise. (Abonyban volt ugyanis a beat-mise ősbemutatója 65-ben.)
Az Abonyi mise hatalmas alkotás, semmi máshoz nem hasonlít. Stílusában egyedülálló a világon. Ezt bátran kijelentem. A mise hosszan hömpölygő fúgákból áll, melyet a kórusszólamok visznek, meg az orgona és még néhány hangszer, s mindez swing stílusban megírva. Tudomásom szerint még kapható a CD-je a Kárpátia-udvarban. (Nekem is megvan, ha valaki kéri, lemásolhatom.)
A karácsonyi beat-mise és a húsvéti egymás után meghallgatható a következő webhelyről: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:NOIzlTuCqlUJ:www.plebania.net/kephangtar/%3Fop%3Dview%26zid%3D38+beatmise&cd=3&hl=hu&ct=clnk&gl=hu Az első 10 szám a karácsonyi, a többi a húsvéti mise tételei. Fogadjátok el tőlem karácsonyra, ha már a karácsonyról írtunk ezt a hangzó anyagot. (Ha másképp nem megy, rámentek a virtuális plébániára és kikeresitek.) Na meg azt az írásos anyagot, képverset, melyet jó tíz évvel ezelőtt raktam össze:

O

hit–remény–szeretet

szeretlek, remélem, elhiszed

remélem, hitem nem szeretetlen

hiszek a szeretetben, reménykedem

reménykedem: hiszem, hogy szeretsz

szeretném remélni, hogy hitem elégséges

szeretem, hogy hihetem: reményem alapos

mert szeretsz. hiszem ezt, ez végső reményem is

hiszem, hogy reményem alapja: viszontszeretetem

reménysugaram szeretetsugaraddal a hitben találkozik

ha viszont szeretlek, remélhetem: hitem nem hiábavaló

ne add, hogy hitetlen - reménytelen = szeretetlen legyek

hiszen azt akarod, hogy higgyek, reméljek szeretetedben

Te vagy, akinek hiszek, Benned remélek, Téged szeretlek

a nem remélt reményt hoztad el, adtad a benned hívőknek, mert szeretsz

Szeretsz, s én viszontszeretlek; remélem: megtértem, sikerül megérnem hitem megérését

szeretlek. remélem: eképpen élek, hiszem, hogy Hozzád tartozom, ahol egyedül már csak a

a szeretet a szeretet a szeretet a szeretet a szeretet a szeretet a szeretet a szeretet a szeretet a

szeretet

2 megjegyzés:

klaribodo írta...

Milyen ünnepélyes! Szép.

mick írta...

Örülök, hogy tetszett. Észrevételedet pedig köszönöm.