2019. október 8., kedd

Fényképezés sötétkamrával



Az ELTE tanárképző gyakorlati feladatai között  "fizikai kísérletek" alcímen megtaláltam, hogyan próbált keresztapám annak idején a fényképezés alapjaira megtanítani egy saját készítésű papírdoboz kamerával.
A művelet nem túl bonyolult, de akkor engem egyáltalán nem érdekelt a camera obscura, semmi csodálatosat nem találtam abban, hogy megjelenik valami papíron vagy a falon, amit én magam sokkal jobban látok, sőt, ha lehunyom a szemem, magam elé tudom idézni, mit láttam, akár hetek, hónapok múlva is. Keresztapám tanár volt. Francia-német szakos, anyanyelvének a németet írta be az életrajzába. Hadifogságból visszajutott, de B-listára tették a háború után, évekig nem taníthatott. Én meg nem hagytam magam tanítani.
A német időkből jó minőségű fényképezőgépei voltak, ezekkel sikerült elhelyezkednie  az orvostudományi egyetem anatómiai intézetében 1945 után. Itt fényképezte a tudós professzorok sejtmetszeteit, a halottak beteg szerveit, a betegségek nyomait az orvosok útmutatása alapján, a gyilkosságok bizonyítékait a testszövetek sérüléseinek szakszerű fényképezésével.
Amatőr fényképésznek tartotta magát, és amint lehetett, visszament tanítani a Radnótiba a hatvanas évek végéig, haláláig. Arról lemondott, hogy engem fényképezni tanítson.

Sokan voltak körülöttem fényképészek, nekik hagytam a dicsőséget. Az Édesanyám például nagyon szeretett fényképezni, kapott is egy profi gépet keresztanyjától, a mostanában kiállításokon is bemutatott egykori fényképésztől: Beck Mancitól. Az itt következő dedikált fotó az ő munkája, nem adtuk be a kiállítás képei közé. Manci néni a keresztlányát, a mi anyukánkat fényképezte le kicsi lánytestvére társaságában. Érdekes ez a stílus, azért mutatom meg. Elmosódott háttérrel emeli ki a fotó az arcokat, a szemek világítanak, értelem és szelídség tükröződik rajtuk. Manci néni mint profi emberismerő már a gyerekekben is meglátta jellemző tulajdonságaikat.

Anyukám fényképezőgépe, az ajándék Voigtlender ma is megvan. Nincs használatban, de őrizzük mint emléket és mint ipari értéket. Volt egy könyve is németül -Manci néni Bécsben tanult, onnan hozhatta a maga korában művészi értékeket felmutató igényességet - a könyv címe megvan a neten, sajnos, nem kapható. "Kamera und kunst" a címe. Sokszor átlapoztam tíz-tizenkét éves koromban. Legalább negyven fekete-fehér fotó volt benne fényes műnyomó papíron, lábjegyzetekkel, a fényképészek nevével, gépeik és a fotók adataival, titkos tudomány volt az én gyerekkori értetlenségemben.

Természetesen a fő fényképész az Édesapám volt. Ő, mint tanár mindennek utánajárt, irtózott az amatőrségtől, nem kísérelt művészi ábrázolásokat, viszont  a pontosság volt a vesszőparipája. Dokumentumokat készített a család és az iskola, az akkoriban még fiú felsőkereskedelmi középiskola eseményeiről. A képein mindig emberek vagy megmutatni szánt tárgyak voltak. (Szerelte az iskolája villanyos csengőjét, falióráját, ajtót vágatott a folyosó végére, hogy a hátsó lépcsőhöz ne kelljen körbemenni az egész épületben, ilyen kis fegyvertényeket dokumentált.) Kedves ismeretségbe került Gink Károllyal, a pesti felsőkereskedelmi iskola fotókörének megalapítójával. Többször járt Szegeden a később nevet szerzett fotós. Rólam is csinált egy sorozat képet nálunk a teraszon, ez itt az egyik:

Nem olyan régen megemlítettem, hogy a házunkban is dolgozott egy fényképész, több mint harminc évig bérelte az egyik utcai üzlethelyiséget. A hátsó traktusban sötétkamrát kerített el, sokszor álldogáltam mellette a piros fényben, amíg előhívta a fotóit, el is magyarázta, melyik edényben milyen vegyszer van és mire szolgál. Sajnos, ez sem hatott meg, nem akartam laboráns lenni az Ofotértnél. Az tetszett, hogy a fényképész mennyire elhivatottan tudott beszélni a napi munkájáról.
Akkoriban, az ötvenes-hatvanas években sok iskolában, sőt vállalatoknál, különféle cégeknél tartottak fenn fotósarkot, rendeztek be sötétkamrát. A vállalati keretből vásárolták a filmeket, másolópapírokat, szárítóeszközöket, meg ami kellett a nagyításhoz, sokszorosításhoz. Vannak régről fényképeink, a férjem munkái, ezeket a fényképezéstől (Szmena) a kész papírképig mind ő csinálta. Van sorozat Mongóliáról, Korfuról, Bolognáról, Erdélyről-Romániáról, Bulgáriáról, A Magas-Tátráról, az élet sok megőrzésre méltó mozzanatát hívják elő az emlékezetem sötét kamrájából.

Az első fényképezőgépemet 64 éves koromban kaptam. HP márkájú automata gép volt. Esztergomban tettünk egy sétát külön a fényképezés kedvéért, és láss csudát, én is fölfedeztem  fényképre kívánkozó részleteket. A szökőkutat úgy, hogy mögötte kivillanjon a város címere, a Kis-Dunapart platánjai között az alkonyati árnyakat, az árvízi emléktáblát egy templom falán, egy lépcsőházat, amiben úgy csavarodott a lépcső, ahogy sehol másutt, meg  a Szent Tamás-hegyen a Babits utcában érdekes polgári ház bejáratát, fölötte Szűz Mária szoborral, szóval egyedi dolgokat kerestem és találtam az első fényképezőgépemmel.
Kedves férjem csinált a képeimből egy slide show-t, alátett egy jó könnyűzenét, így tette közzé a családi weboldalon a kezdő fotós ismeretterjesztő munkáját.
Ez tizenöt éve történt. Most a második Olympust nyűvöm, meg vagyok vele elégedve. Okos telefonom nincs, még sms-t se tudok küldeni az egyszerű Alkatellel, lassú és tétova ujjaim a finommozgásokkal bajban vannak.
A hosszú távú emlékezet legsötétebb kamrája még működik, elég is belőle ennyi.


9 megjegyzés:

mick írta...

Régről hozott szépen kidolgozott fotóid igazolják, hogy nem minden a technika. A szép kép a mester igényességén legalább annyira múlik.

klaribodo írta...

Mick, igazat szóltál! Az iparosok technikai megoldásai is példát tudnak mutatni igényességből, munkaszeretetből. Eszembe jutott az egri kovácsoltvas kapu, Fazola Henrik műve, most művészettörténeti érték a régi stílusú kovácsmunka. Vagy egy író, Nádas Péter mint fotós, költészetet, sőt filozófiát csinált a négy évszakban ugyanazt a fát bemutató különleges sorozatával. Ilyen az, ha igényesen dolgozik valaki.

Muzsi Attila írta...

Nagymamám az ő fiatalságában fotózással foglalkozott, megörököltem tőle a fából készült fényképezőt, amit aztán egy fotós barátomnak ajándékoztam, aki évekkel azelőtt egy video kamerát ajándékozott, akkor az volt a legmenőbb, még ma is működik. A barátomnál jobb helyen van az a régi gép, szerintem az ilyen dolog gyűjtők birtokában tovább maradnak és többet érnek.
Nagymamám mesélte, ahogy ment faluról falura és fényképezte az embereket. Ő még úgy fényképezett, hogy aztán ceruzával retusált.
Korában haladó személy lehetett a nagymamám, mely modernizmus abban is kifejeződött, hogy az unokáival nem tudott, de nem is volt türelme bánni.

klaribodo írta...

Attila, jó, hogy van emléked a régi falusi fényképezésről! Nagymamád fényképezőgépe fakeretes szerkezet volt és lemezekkel működött? A férjem dél-alföldi falujában és környékén ilyen vándorfényképészek jártak különösen az első világháború alatt és után. Vitték magukkal a "hátteret" is: fölakasztották a kis kukoricagóré oldalára a színes takarót, eléültették a családot, aztán küldték ki a frontra a képet, hogy még megvannak, várják haza a családfőt.
Annyi minden érdekes dolog van a letűnt életekből. Szép és nemes dolognak tartom, hogy amennyire lehet, beépíted a modernizált bútorokba a régi, faragott elemeket, hogy egyedi és ugyanakkor tartós holmijuk legyen a megrendelőknek.
Egyik barátném apja műbútor asztalos volt, együtt kirándultak Velencébe valamilyen palotába. A festmények helyett Laci bácsi a reneszánsz ajtófaragást csodálta meg, szólt is a gyerekeinek, hogy nézzék meg, micsoda munka van ebben az ajtóban. Na, sokat jár a szám, bocsánat.

Rozsa T. (alias flora) írta...

Klári, azon kívül, hogy ízesek, érdekesek a fotós emlékeid, a fenti válaszod megragadott és eszembe juttatta Apa franciaországi látogatását az 1980-as évek elején. Minden híres helytől eltekintve legjobban élvezte a Champagne vidék, a pezsgőspincék látogatását, és haza is vitt egy-két szőlővesszőt emlékbe, mindszenti Tisza-parti homokba ágyazva őket...

klaribodo írta...

Rózsa, talán, mert megöregedtem, jobbnak találom a régiek szemléleti gazdagságát, a sokoldalúságukat, érzelmi elkötelezettségüket a munkához meg az emberekhez.Édesapád is pont ilyen lehetett.

Kelemen Éva írta...

Klári! Harmadjára elolvasva is találtam - az élvezeten túl - hasznos információt a bejegyzésedben. (Az angol slide show-ra gyorsan rákerestem a fordítón, diavetítésnek jegyzem! - míg el nem felejtem:)))
Az édesanyád és nagynénéd gyermekkori képén mindkettőjük szeme nagyon beszédes, maga a fotó nagyon is művészi, igazán kár hogy nem láthatta ezt a képet is a nagyközönség. Sokan álltak volna "Előttük" percekig. Én magam is sokáig "szemeztem" velük.
És a Te gyermekkori képednél is jócskán elidőztem, a részletek is megfogtak. A kis bőrszíjak, hogy ki ne ess az ülőszékből, és a kovácsoltvas korlát is gyönyörű, különleges háttere a képednek.

Kelemen Éva írta...

Egy remek videó a Szeged Televízió jóvoltából, ami szorosan ide tartozik még.

https://www.facebook.com/SzegedTV/videos/365388854039087/?v=365388854039087

klaribodo írta...

Éva, örülök, hogy érdeklődéssel olvastad a majdnem százéves "élményeimet". :))) Elég karakteres a család, mindenki tudott (tud) valamit. Köszönöm a linket, kár, hogy a Szeged TV, mióta mejújították, a régebbi felvételeket nem őrzi, mert nálam nem nyílt ki. Majd még próbálkozom a gyerekek okostelefonjaival.
*
Te miért nem írsz legalább a közösbe? (Igazad van, hogy le kellett volna fordítani, törekvése volt a senior editornak is, hogy minden számítógépes fogalmat magyarul adjunk közre.)