2015. április 25., szombat

Kedvenc mesekönyveim

A tarka-barka szarka

A/4-es méretű lapok, összefűzve, kedves színes rajzokkal, az egyes oldalakon csak 2-4 soros versikével. Egész kicsi gyerekeknek való. A cím alatt ez olvasható: orosz népi játékdal. (Erre nem is emlékeztem, hogy eredetileg orosz volt. Rab Zsuzsa fordította.) A hátoldalon az áll, hogy 1958-ban jelent meg. Ezek a "rideg" adatok, de a mi családunkban a tarka-barka szarka fogalommá vált. Nem ez a pár soros, leírt kis mese, hanem a folytatása, amelyet a nagymamám talált ki és mesélt nekem hónapokon keresztül. Hogy mi minden történt azzal a szarkával! Az persze sehová sem volt leírva. (Pl. egyszer fát vágott, megsérült az ujja, elment az SZTK-ba, a sebészetre, ott bekötözték stb. :-) :-) ) Az apu meg is kérdezte a nagymamámtól: "Mondd, te hogy találod ki ezeket?" "Sehogy. Ez úgy magától jön." - felelte a nagymamám. (Az alapmese egyébként arról szól, hogy kását főz a szarka és megvendégeli az erdő állatait, kivéve egy madarat, amelyik nem segített neki sem vödröt cipelni, sem fát vágni, sem tüzet rakni, sem kását kavarni.)

Lebegyev-Kumacs: Kölykök az utcán
Családi használatban: "a Kumacs". Hiába van rendes címe, mi mindig csak így emlegettük ezt a könyvet. Ez keménylapos, a Móra Ferenc Könyvkiadó adta ki 1959-ben, ezt is Rab Zsuzsa fordította. Tündéri aranyos könyv. Minden oldalon négysoros versike. Az egész család tudta kívülről. (Én még ma is tudom.) A könyv arról szól, hogy milyen balesetek érhetik a járókelőket az utcán, ha nem elég figyelmesek, ill. nem fegyelmezettek. Minden oldalon valamilyen állattal történik valami. Az első oldalon mindjárt a nyuszi látható, begipszelt lábbal. :-(

A kiskacsa és barátai
Ez egy kínai mesekönyv, több mese van benne, az egyik a fenti című, és egyúttal az egész könyvnek is ez a címe. Tulajdonképpen mindegyik tanító jellegű mese, hogy hogyan segítsük egymást. Aranyos, kedves a stílusa. A rajzok is aranyosak. Mindegyik mese állatokról szól. (A nyuszi meg a lakkfa, Visszajött a répa, Szőlőt szednek mókusék stb.) 1959. karácsonyán kaptam egy szomszéd nénitől. Két hónap múlva lettem 4 éves.

A Brumi-sorozat (Bodó Béla könyvei)
Brumi Mackóvárosban, Brumi az iskolában, Brumi újabb kalandjai, Brumi a Balatonon. Ezeket kaptam meg gyerekkoromban. (Jóval később jelent meg a Brumi mint detektív. Addigra már jócskán kinőttem a Brumi-könyvekből, azt már én vettem meg magamnak, csak azért, hogy teljes legyen a sorozat.) A "Brumi az iskolában" jelent meg elsőként a sorozatból.

Ezek a könyvek ma is megvannak nekem. Mind a négy költözésemet szerencsésen túlélték.
---------------------------------------------
Volt még két mesekönyv, amelyek szintén hozzátartoztak a gyerekkoromhoz, de azok a bátyámnál vannak: az Álomfickó és a Dugó Dani. Aranyos volt mind a kettő.
És végül egy olyan könyv, amelyet a barátnőimmel olvastunk hárman, náluk, a nagy fotelba kuporodva: Aaron Judah: Macóka meséi. Az ő könyvük volt, nekem akkoriban nem volt meg. Sok-sok évvel később, amikor újra kiadták, már felnőtt fejjel megvettem magamnak, mert szép emlékek fűztek hozzá. Egy kedves mackóról szól.
Kisgyerekként nagyon szerettem a Dörmögő Dömötör című lapot. Rendszeresen megvették nekem az anyuék. Sok aranyos írás volt benne, de a legjobban azt a mesét szerettem, amikor kidől a vén fa, és a Mókus néninek ki kell költözni az odújából. Berci és Marci, a két mackógyerek segít neki költözködni. Mindez versben elbeszélve, aranyos rajzokkal. Most is megvan nekem!

6 megjegyzés:

klaribodo írta...

Mert mindig minden bajból ki lehet kászálódni, mint a mesében.:)

Kriszta írta...

A Brumit én is nagyon szerettem, amikor újra kiadták, megvettem, és elkezdtem olvasni az elsőseimnek. Nem élvezték :(
De nekem legalább megvan újra! :)

Juli Óbudáról írta...

Évek óta keresem a Nyuszi meg a lakkfa című könyvet, de még a OSZK-ban sem tudnak róla, pedig nekem is megvolt és nagyon szerettem! Hol lehetne elolvasni? Köszönöm a képet róla! Szinte minden oldalára emlékszem.

Juli Óbudáról írta...

Juli Óbudáról: ha valaki tudna segíteni, email címem stuti953@gmail.com

Unknown írta...

Kedves Samu,
Nekem is egyik régi, gyerekkori kedvencem az "A kiskacsa és barátai". Sajnos már csak rossz állapotban, hiányosan van meg a könyv. Ezért érdeklődöm, hogy ha beszkennelte, megtenné-e, hogy elküldi, vagy valamilyen módon elérhetővé teszi számomra. Üdvözlettel, N. György

Ribizli13 írta...

Kedves Samu!

Az előttem szóló is így szólította, ezért bátorkodtam.
Most akadtam erre az oldalra, mert az unokámnak kerestem a Kiskacsa és barátai régi kedvenc mesekönyvem. Sajnos nem kapható.
Ha beszkennelte és elküldte másoknak, nem lenne nagy kérés, ha nekem is lenne oly szíves elküldené?
Mail címem: licikarcsi.8@gmail.com
Köszönöm.

Üdvözlettel: Fülöp Ilona