2024. június 13., csütörtök

mozijaim

 Makónak két mozija (filmszinháza?) volt - régen

Eredetileg Park mozinak illetve Korzó mozinak hívták, a névből ki lehetett következtetni, hogy a Park-nak volt kerthelyisége is, nyaranként - hébe-hóba (58-tól a hatvanas évek közepéig üzemelt is Kertmozi néven)

A Korzó mozi meg a Korzó (a főtéri sétányunk mellett volt, hol végeláthatatlanul hömpölyögtek a makóiak,  különösen hét végén)



Később átkeresztelték -sejthetitek mikor (51 januárjában)   a Parkot Vörös csillag mozivá, a Korzót meg Szabadság mozivá (de sokáig az eredeti nevükön hívtuk)

(ahogy a Korona szálló is nehezen lett Béke szálló s vissza is kapta később a Korona nevet, csak a szállodát nem)

53ban a kirendeltség neve Csongrádmegyei Moziüzemi Vállalat (akkoriban dolgozott anyu a Koronban, az irodán, ami meg Csongrádmegyei Vendéglátőipari Vállalat névre hallgatott- egy kaptafa...)

Egyébként anyu húga volt a vállalat vásárhelyi kirendeltségének főkönyvelője, igy hozzá tudtam jutni egy-két kedvenc filmsztárfotóhoz (pl Jean Maraishoz)

Hja az idők változnak, olyannyira, hogy ma mér semmilyen névre se hallgat egyik mozi sem. Merthogy nincs is!

A Korzó mozi elenyészett..(87 december 31-én zárt be. "gazdaságtalan üzemelés miatt", s azt hiszem most épp semmi nincs a helyén...

A Park mozi is eltűnt, lassan halódott, kevesen látogatták majd bezárt ,, Most újjáalakitották az épületet, nem tudom lesz e belőle mozi is  , tervezik, de minden lassan halad...

A rendszerváltás után kérték a névváltoztatást IPOSZ lett a neve (micsoda fantázia!) A mozi látogatottsága meg meredeken csökkent. 1999 január 29-én Páger Antal nevét vette fel a mozi, a 100. szülinapján.2003-ban nehéz helyzetbe kerültek, támogatásra szorultak, a nézők egyre fogytak, igy csak hét végén volt vetítés..v égül az IPOSZ (Ipartestület) nem tudta tovább finanszírozni, s bezártak  2007 január 31.én

Pár éve eszébe jutott valaki(k)nek hogy mégis csak kéne egy Mozi Makónak.

A kultúrházként működő Hagymaház szinháztermét alkalmassá tették mozinak is...



Sajnos egyre inkább (számomra) nézhetetlen filmekkel... s korlátozott vetitésekkel

Igy ha Pesten vagyok kénytelen vagyok  drága időmet A Művész moziban is tölteni...

.

***

Mi anyukámmal szinte minden filmet megnéztünk, anno...

A 18 éven felülieknek szántakat csak ő, de mindig elmesélte otthon a tartalmát ,,,

Míg volt, oldalülésen ültünk (ott olcsóbb volt, bár torzabb is?)

Egyébként én mindig ragaszkodtam a széléhez (lett is ebből kis ribillió egyszer tanitónő nagynénikém szájából)

Emlékszem, egyszer a Korzó moziban valami diszelőadás volt, amin szavaltam, és jutalomból megnézhettem (volna)a vetített fimet, páholyból!, de eszembe jutott , hogy nem szóltam erről anyunak, és otthagytam csapot-papot , - jó kislányként - rohantam haza...

Aztán ilyen-olyan szerelmeim is voltak, amik a mozihoz is fűznek, de erről nem írok  :)

Emlékszem, már tanárként, egyszer rám akarták bízni a (művész)filmklub előadásait, és (sajnos) nem vállaltam el (kishitűségem miatt? pedig meglehetősen járatos voltam filmügyekben (is))

Egyetemista koromban a Szegedi Belvárosi moziba jártam... (minden vizsga után is ezzel jutalmaztuk magunkat)

Most is néha bemegyek oda, Szegedre

Ott láttam Szabó Istvántól a Zórójelentést, meg őt is, mert bemutató volt)

Meg ott a Sorstalanságot

Meg az Eszter könyvének is volt bemutatója,,,,

Meg az Anyegint Horosztovszkijjal... ez valami különleges nemzetközi közvetítés volt...


Szeretem , (szeretném ) a mozikat... a jó filmeket

Az egy más világ , s kitágitja, ami van.





3 megjegyzés:

Rozsa T. (alias flora) írta...

Rengeteg részletre emlékezel, Aliz, mint mindig, benne van a 20. sz. második felének mozitörténelme. Mióta én elmentem M.o-ról (1974-ben), nem is voltam otthon moziban...

Névtelen írta...

Jé, kislányként nekem is Jean Marais volt a kedvencem. :)
Mellesleg sejtettem, hogy sokszor jártál moziba, régebben és mostanság is, a blogodban mindig érdekesen írsz erről.
rhumel

Névtelen írta...

Csakhogy nekem Gerard Philipp is!!!