2024. március 10., vasárnap

TH-1, Révész és társai

Nos, ugyan már lassan 4 éve itthonülő nyugdíjas vagyok, de a figyelem szóról az első, ami beugrott, az a Révész,  meg a TH-1. Hogy az mi az az? Hát...a TH az egyik okos, jó kollégám által elnevezett, spéci, saját fejlesztésű tesztsor, a másik, a Révész-Nagy pedig egy figyelemkoncentrációs vizsgálat neve.

Mennyi, de mennyi ilyet javítottam! A feladat maga totál unalmas, (nem véletlenül, sőt!) monoton, viszont remekül mér. A javítása se különbözik, az is monoton, baromira figyelni kell közben, és teljesen ki kell zárni a külvilágot. Persze gyakorlat teszi a mestert 😏. Szerénytelenség nélkül merem mondani, akkoriban, igen jól tudtam figyelni (közel 20 éven át 😂) gyorsan, pontosan számoltam és számítottam ki az eredményt. Mert persze a tudományosság érdekében képlet is van a végső számításhoz.😋

Szerettem a munkánknak ezt a részét, magát a tesztiratást, a vizsgálatokat, és az eredmények kiértékelését. Végig, minden folyamat alatt erőteljes figyelemre volt szükségünk. A konkrét tennivalóink közben, párhuzamosan mindent megfigyeltünk. Ki hogy reagál, milyen munkamódszerrel, milyen tempóban dolgozik, mennyi idő után lankad a figyelme, illetve elterelhető-e, képes-e megosztani, mikor téveszt, mennyire izgul, és a többi. (Bevallom, szórakoztattam is magam néha, ha nagyobb létszámmal foglalkoztunk, - 96-an fértek el a nagyteremben-, pl. kifigyeltem, hány % a balkezes)
Szóval a munkánk fő eleme volt a figyelem. De hát minden munkához az kell, nem? Anélkül hiába a tudás meg a motiváció.
Figyelem, figyelem... Fegyelem, kitartás és összpontosítás kell hozzá? Bizony, szükséges. Nem is kevés. Voltam szétszórt, fáradt, rossz passzban is életem során. Semmi más nem orvosolja ezt, csak ha megpróbál az ember a fontos dolgokra koncentrálni. Sikerül, néha meg nem...

Azt mondják, a nők jobban képesek megosztani a figyelmüket.
Hát nem is tudom. A háztartásban biztos. 😋 Több folyamatot tudunk egyszerre koordinálni, valóban. 
De ha pl. olvasok valamit, zavarnak a zajok, a külvilágból jövő hangok. Diákként se szerettem tanulás közben zenét is hallgatni. 
Persze ha az önkéntelen figyelem esete forog fenn, azaz valami nagyon érdekes az ember számára, arra mégis tud figyelni a zavaró körülmények ellenére. 
Egy csomó egyéb szép nevű feladatsorról hogy elfeledkeztem mára! Régi szép idők, de hát már nem kell figyelnem, van-e elég Rybakoff, Raven, OTIS, SZT, Müller, Leary kitöltőlap, tesztfüzet... Talán már a maradék is az enyészeté lett, ott a régi termünkben....😕

Hogy a TH-1-en és társain kívül még mi az, ami eszembe jutott? Egész más, mint ami a munkához, feladatokhoz, tennivalókhoz kapcsolódik.
Figyelni alvó kisbabánkat, ahogy mosolyog, csodálva figyelni gyermekeinket, ahogy értelmük kinyílik a világra, majd ugyanezt újraélni és megfigyelni unokáinkon. Figyelemmel kísérni minden lépésüket, konkrétan is, az első megtett topogástól a nagybetűsbe való belépésükig, majd figyelni rájuk, óvatosan, aggódón, csöndesen a háttérből. Hallgatni és figyelni a hangjukat a telefonban, vajon milyen a kedvük, vidám-e, vagy épp titkolnak bánatot, bajt, kell-e még jobban figyelni..Mindig kell, hogy ott legyünk, ha szükségük van ránk. Bármikor, bármire, segíteni, vagy együtt örülni.

És milyen jó is figyelmet kapni a szeretteinktől. Nincs is ennél nagyobb ajándéka az életnek. Apróbb s nagyobb figyelmességeknek örülni, amit a családtagjainktól, kedves barátainktól kapunk.

Ehhez nem kell képlet. Elég a méréshez a szívünk.

(Igyekeztem sok figyelmet fordítani arra, hogy minél többször leírjam: figyelem. Lett is jó sok a szöveben, ugye figyeltétek?!😂)

3 megjegyzés:

mick írta...

Érdekes tesztsorozatok lehettek. Magam egy kaliforniai sorozatot teljesítettem egykor, kb. 450 feladat tartozott hozzá. Dr. Púpos vezette a cégünknél. Tetszett neki, amit műveltem, de sohasem tudtam meg, hogy ez hányas IQ-t jelent. Most már nem is fogom megtudni.

Rozsa T. (alias flora) írta...

Csak ámulok és bámulok, hogy mi mindenből maradtam ki, mióta elhagytam szülőhazámat!
Saját figyelmem állapotáról majd később írok. Csak némán csodállak most, Endi! Nyugdíjas korodig ez volt a munkád lényege, a FIGYELEM...

Benneteket olvasva kiderül, hogy mindenre kiterjed, és a végén mi is lesz belőle?... Előre félek a választól...

Névtelen írta...

@Mick: húha, 450 feladat, az elég kimerítő! Nálunk 60-as kérdéssor mérte az intelligenciát. (amerikai katonák felmérésére készült annó,akár írástudatlanoknál is alkalmazhatták.) Mi változatosságra törekedtünk, így hosszabb-rövidebb és különféle tesztekkel bombáztuk a szegény "vizsgálati alanyokat" 😂
@Rózsa: nem hinném, hogy annyira kimaradtál. Biztosan Franciaországban is van pályaorientáció iskolásoknak. Rehabilitáció is balesetes, vagy lebetegedett embereknek.(ez lett volna a fő ténykedésünk, a maradó képességek vizsgálata. Kár hogy erre se lett pénz, idő, energia no meg figyelem egy idő után...🤨)
Hogy mi lesz ... magam is félve nézek a jövőbe. Ahogy kihull minden, mint a szitán át, a fejemből...Vajon a figyelem meddig tartható majd fenn egy elégéges szinten?!
rhumel