2024. február 29., csütörtök

Dicsérhetnek, csak én ne legyek ott!

Akárhogy gondolkodtam, gyerekkoromból nem tudtam dicséretet felidézni – legalábbis amolyan igazit, amikor valamiért kifejezetten megdicsértek volna. Pedig biztosan volt ilyen, mert ha nem lett volna, annak később, „tudatosabb” koromban nyilvánvalóan éreztem volna a hiányát. Az iskolában az első négy tanévben két tanítónénink volt, merőben más természetűek: Gizi néni kedves, mosolygós, finom jelenség, ő inkább dicsért, mint elmarasztalt volna bárkit. De harmadikban és negyedikben Lici néninek nem tartozott alaptermészetéhez a dicséret, ő bizony inkább a kákán is csomót kereső típus volt, tőle nem nagyon emlékszem még mosolyra sem, nemhogy dicséretre.

Hogy otthon kaptam-e dicséretet... elégedettek voltak velem, ha valami jól sikerült: jól van, ügyes vagy, ilyeneket persze kaptam, ezt valószínűleg nevezhetjük dicséretnek. Igaz, hogy nálunk nem volt követelmény az állandó tökéletes teljesítmény, főleg a tanulásban nem. Általában jó tanuló is voltam, a szüleim, hogy úgy mondjam, megszokták a jó osztályzatokat, azokért pedig külön dicséret nem járt és nem is vártam el. De ha valami nem a legjobban sikerült és például becsúszott egy gyengébb osztályzat, akkor csak annyit mondtak, hogy „majd kijavítod”, szóval, nem éltem örökös stresszben amiatt, hogy milyen jegyet kapok ebből vagy abból a nemszeretem tantárgyból.


Mióta felnőttnek számítok, érdekesen viszonyulok a kapott elismeréshez. 
Négyszemközt, vagy a hátam mögött dicsérhetnek, az még jól is esik, ahogy minden normális embernek. De a nyilvános dicsérettől kiráz a hideg. Szinte fizikailag irtózom attól, hogy több ember jelenlétében dicséretet kapjak, legszívesebben a padló alá süllyednék, na nem szégyenemben, egyszerűen csak azt szeretném, hogy ne lássanak mások, akik ott vannak. Egy példa: amikor a rajzkörben, ahová pár évig rendszeresen jártam, a tanárnő felkapta a befejezett vagy éppen készülő „művemet”, és lobogtatva hangos szóval dicsérte, attól jött az az érzés, pontosan az, amit az előbb leírtam, hogy bárcsak megnyílna a padló és most, itt, azonnal elsüllyedhetnék, hogy a körben ülő többiek ne láthassanak! Félreértés ne essék, egyáltalán nem kivételes tehetség voltam ott, a többiekével is ugyanezt művelte, de ők mindannyian jól viselték az ilyet, dagadó kebellel zsebelték be az elismerést, tehát gondolom, ez a normális hozzáállás,  nem pedig az enyém.   Egy lélekkurkász szakember mekkorát kutathatna az én dicséret-fóbiámon!

Hogyan dicsérek én? Erre eléggé kirívó és sajátos példaként elmondok egy esetet ötödéves koromból. Szegeden a gyakorló általános iskolában végeztem magyarból a gyakorló tanításomat az ötödik osztályban,  és az egyik kis srácot kihívtam felelni. A felelet erősen botladozott, vagyis majdnem semmit nem tudott szegénykém, egy ideig próbálkoztam, rávezettem, amire tudtam, nyökögött, makogott. A vezető tanár mindig ott ült az osztály háta mögött, az óra után pedig a tanáriban megbeszéltük az órát, ekkor is így történt. Egy ponton azt mondja nekem jótanácsként, szinte könyörgő hangon: „De ha egy gyerek ennyire nem tud semmit, akkor ne mondja neki azt, hogy jól van!” – azóta is elfog a vigyorgás, ha ezt felidézem, mert ma is hallom azt a jellegzetes, rimánkodó hanglejtést, amivel megpróbálta bennem tudatosítani a jövőre nézve, hogy ha nincs teljesítmény, akkor ne dicsérjek. Pedig én csak annyit mondtam a gyereknek, hogy jól van, menj a helyedre. 😆

3 megjegyzés:

mick írta...

Oh, azok a kitüntetések.
Az emberek ez ügyben kétfélék.
Az egyik nagyon reméli a kitüntetést, s örömét nem rejti véka alá. Tapasztalatom szerint ezeknek az embereknek szívesen adják a következő elismerést is, mert tudják, hogy jól fogják fogadni, mosollyal és kellemes beszéddel köszönik meg.
A másik típus nem kívánkozik arra, hogy hivatalos elismerésben részesüljön. Ha mégis kitüntetik, elviseli, de amennyire tőle telik, hárítja a behízelgó szavakat. Talán azért, hogy a kitüntetőktől való függetlenségét megőrizhesse.

Rozsa T. (alias flora) írta...

Milyen érdekes, Ági, hogy vagyunk egynéhányan ezen az oldalon, akiknek nehezére esik a dícséret fogadása... (te a padló alá kívánkoztál, én egérlyukba...) Generációs kérdés? Nevelési kultúra eredménye? Nem tudom.

Ági írta...

Rózsa, ha visszagondolok az ilyen pillanatokra, hogy milyen érzés nekem olyankor, szerintem attól irtózom, hogy középpontba kerülök, mindenki idenéz, stb. Ennek pl. ellentmond, hogy soha semmi gondom nem volt azzal, ha ki kellett állnom emberek elé, lásd tanítás az iskolában, vagy ha valamiről előadnom kell kisebb körben, klubban. Fene se érti a lelkünket. :)