2021. június 19., szombat

múlt-jelen-jövő

 AZT MONDJÁK, TÚL SOKAT FOGLALKOZOM A MÚLTTAL...

és ez nem jó...

de hiszen a jelen máris múlttá válik..

fiatalkoromban a jövő foglalkoztatott, valóban, mig nyitott volt.. (mennyit álmodoztam!)

most már inkább emlékezem...

a jövőt nem velem kapcsolatban, inkább csak utódaimmal (lányom, unokám) )érzékelem, nagy szerencse , hála és áldás , hogy ők vannak... azt hiszem, teljesen elveszett lennék nélkülük...ők a kapaszkodóm, a perspektiva... (mégha ritkán is vagyunk "együtt")

de én látom a folytonosságot is...

a múltba gyökerezésünket....

------

(Ha már tényleg sokat foglakozom a múlttal, tallóztam néhény múlt-veresemet:

RÉGI RUHÁK

pakolok, selejtezek
kell a hely

lányom babaruhái
kis réklik
(hogy is fért bele)
a fehér pólya
himzett huzattal
rugdalózók
kis kalapok
himzett ruhácskák


kék iskolaköpeny
fehér blúz
rakott szoknya

kidobjam?!

két részes fürdőruháim
mind anyám varrta
(s közben hogy szekiroztam!)
ruhák, hihetetlen
60 centis derékkal
a fekete bársony
ujjatlan
abban látott meg
azon a régi szilveszteren
Ő a fészek klubban...


kidobjam?

.............

kidobom
csak előtte jól megnézem
elteszem emlékbe
ott még végtelen
a tárhelyem
szerencsére

különben is
ez mind csak rongy
kidobom
ez volt a múlt

kinőttük
kihíztuk

csak itt maradt
külső burok
már nem divatos
......

mennyivel nehezebb
lesz majd  testruhánkat
itt hagyni
ha már elkopott

*****
MÚLT ÉS JÖVŐ A JELENBEN


Bennem a szándék sok százados szándék (Ady: Hunn, új legenda)


                                                                                                           *

                                                        Én úgy vagyok, hogy már százezer éve   
                                                        nézem, amit meglátok hirtelen
                                                        Egy pillanat, s kész az idő egésze
                                                        mit százezer ős szemlél velem   (József Attila: A Dunánál)
                                                                                                         
                                                                                                         

     "Ne foglalkozz annyit a múlttal,
      inkább a jelennel meg a jövővel"-
      mondja a lányom

      de énbennem a múlt
      egyjelenné válik

      s hogy a jövő mit hoz?

      én hozom hátamon...

      egyre nagyobb zsákkal
      s DNS labirintusokkal
      ott legbelül bennem
      s egyre tudatosabban
      Janus-arccal kétfelé
      nézve egyszerre összve
      megszólitott  ősapáink
      csacsogó fiad-unokámal

      ...a múltat s jöveendőt

                                             
(2018. május 7)


***


MÚLT ÉS JÖVŐ 


Végül is ha rám dől a házunk
az is lehetett volna a nóta vége...

ma láttam kiszáradt a fa 
az ablakunk alatt
amire pedig oly szépen 
felkúszott még tavaly is
a borostyán

ha pusztulás
legyen végleges?

---

De holnap jön az unokám
az élet ő, a jövő és kíváncsi

mit mutathatnék meg neki?

a régi falakat?
vagy az újonnan húzottakat?
a leszerelt ajtót?
a lebontott feljáratot?
a parkolóvá tett
puszta kertet
amiben nincs virág
és Dusimama sem?


mit mutassak meg neki?
tán a kiszáradt fa tövében
a sarjadzó új friss
kis borostyánhajtásokat..

igen, azt




***


A MÚLT

hagyd már a múltat
könnyű azt mondani
de én a múltam vagyok
ha még valaki... valami


2019. okt. 26.


 ****


JELENMÚLT


A jelenbe mindig
beszivárog a múlt
ezért ne is próbáld
elfeledni

Az is te vagy!

Abból vagy!!


(2020 febr 22)


****


az ÖSSZEKÖTŐ


 én összekötő kapocs vagyok

 múlt és jövő között


 kutatom őseim vonalát

 s nézem, látom  az unokám


(2020 augusztus 25)


***


VÁLTOZÓ MÚLTAK


 nincs semmi állandó

csak a változás

maga


tudom


s mégis

múltakba

kapaszkodom


2021 JUNIUS  26.

****


még valami tanulságos példamese, 2007-ből,(14 éve irtam, most találtam)  ideirom, nem baj ha nem olvassátok, de lehgyen itt:


 - Hányban is születtél?  - kérdi tegnap tőlem valaki.

 - 43-ban... Rég. - mondom

Nem tetszik neki a hozzáfűzés. Csóválja a fejét. Már korábban -  jóval fiatalabbak közt  lévén - kik unokáim lehetnének (beleértve még lányomat is!  , a kérdező meg akár a fiam -... elég sokat hangoztattam megkülönböztetésként "koromat"....Persze már az se tetszett neki!  A kor - a legnagyobb illúzió - mint mondta.

 - Rég születtem.Illetve, attól függ, honnan nézzük.... -helyesbítek.

 - Csakis a jövő felől szabad! - mondja. S ezzel figyelmeztet egyben:

Túl sokat gondolok a múltra, meg arra, ami mögöttem van. Pedig csakis előre kéne figyelni!!! 

Különben meglopom az éveimet! Különben a múltam megeszi a jövőm... - jövök rá.


Nincsenek megjegyzések: