2018. június 11., hétfő

Vonatozós múlt

Nagy szégyen lenne rám nézve, ha éppen én nem írnék erről a témáról. Anyai ágon több felmenőm is vasutas volt, nem csoda hát, hogy a vonatok iránt genetikusan vonzódtam kezdettől fogva.

Utaztunk is vonaton gyakran, mert a közelünkben a nyolcvanas évekig működött a Rákoskeresztúr vasútállomás, buszjárat  pedig nálunk a metró elkészültéig nem lévén, a vonat volt a legegyszerűbb közlekedés be a városba. "Bemegyünk Pestre" - mondta mindenki, mert az a tizenvalahány kilométer, ami a kerület és a város belseje közt van, elválasztotta a kerületet Budapesttől, hiába tartoztunk hozzá. Az emberek vonattal jártak dolgozni, középiskolába, egyetemre, néha szórakozni, színházba, moziba. A Keleti pályaudvarra viszonylag gyorsan beértünk, onnan még épp elég volt tovább bumlizni a városban.

Nagymamám az állomáshoz közel lakott és mint vasutasözvegy, némileg bennfentesnek érezte magát, jó viszonyt ápolt az állomásfőnökkel, a forgalmistával (akit következetesen és szabályosan forgalmi szolgálattevőként emlegetett) és a személyzet minden tagjával. Ha nagyritkán valami nagyon fontos telefonálásra volt szükség, protekciósként oda szaladt át azt lebonyolítani. Gyerekkoromban sokszor nézelődtem befelé a forgalmi iroda ablakán, nagyon tetszett a falon lévő nagy tábla, amelyen kis lámpácskák mutatták a pályán éppen zajló forgalmat. Az a lámpácska, ami a közeledő vonatot jelezte, eleinte távolabb, aztán egyre közelebb világított, ahogy a vonat haladt a mi állomásunk felé. 

Nagyobb utazásunk legfeljebb évente egyszer volt, legtöbbször a Balatonra. Ilyenkor a Keletiből még át kellett vergődnünk a városon a Déli pályaudvarig, aztán jött a nagy utazás. A Déliben az Utasellátó pavilonjából kérhettem egy édességet - előrecsomagolt szendvicseket, egyebeket persze vittünk magunkkal - ez az Utasellátó desszert volt a nyaralás előtti luxus. Máig emlékszem azoknak a színes sztaniolba burkolt, papírcsíkkal átfogott nagy kockáknak, meg a csokiroládnak az ízére: ha jól meggondolom, bárhogyan nevezték őket, mindegyiknek nagyjából ugyanolyan egyen-íze volt, de én nagyon szerettem. Ma újra árulnak ilyeneket Utast ellátó névvel, de ízük természetesen nem is hasonlít a régire. 

Aztán indulás után hamarosan jött az első élmény, az alagút. Amikor a vonat odaért, ajánlatos volt felhúzni az ablakokat,  ellenkező esetben a gőzmozdony füstje becsapódott a kocsiba. Az alagút az akkori érzésem szerint hosszú volt, ez persze abból is adódott, hogy olyankor  a vonat még nem gyorsult fel, hanem szinte lépésben poroszkált és így elég sokáig haladtunk a teljes sötétségben. Ha ezt elhagytuk, Aligáig már tulajdonképpen nem történt semmi, a vonat csattogott a sínen, számoltam a pálya melletti villanyoszlopokat, vagy kártyáztunk, rejtvényt fejtettünk, és mire minden szórakozásból kifogytunk, odaértünk az első parti nyaralókhoz, melyeknek fái közt megpillanthattuk a Balatont. 

Húszéves voltam, amikor Szegedre kerültem, onnantól kezdve már sokkal gyakrabban vonatoztam. Általában három-négyhetenként hazautaztam pénteken este vagy szombaton reggel, ahogy az órarend éppen megengedte. Ezek az utak mindig rohanással kezdődtek, futás az állomásra, futtában jegyvásárlás, felkapaszkodás a kocsiba, és ugyan anyám már régen lelkemre kötötte, hogy sose szálljak olyan fülkébe vagy szakaszba, ahol csak férfiak vannak, ilyesmire nemigen kellett figyelnem, mert a szegedi gyors legtöbbször már az induláskor tele volt utasokkal. A sok út között persze akadtak izgalmasak is, volt, hogy valaki rámakaszkodott és máig se tudom, jóval később hova tűnt, volt, hogy valami miatt elakadtunk és rengeteg késéssel érkeztünk a Nyugatiba és olyan is megesett, hogy egy vizsga után beszálláskor halálfáradtan azonnal elaludtam és Kiskunfélegyházánál a kalauz rázott fel. Mindenesetre a szegedi utazások egy életre elvették a kedvemet a vonatozástól - akkor még nem tudtam, hogy sok-sok év múlva pár évig naponta vonatra fogok ülni és mondhatom, azok az utak a szegedi gyorson átélteknél is százszor több élményt szolgáltattak. 

Voltak persze még  másfajta vonatozásaim, például Bécsen át Rómáig és onnan lefelé az olasz csizma teljes hosszában - na, ott volt csak rengeteg alagút, Nápolytól Reggio Calabriáig más se volt, mint tenger és alagút, - vagy egy éjszakai utazás Moszkvából Leningrádba hálókocsiban, hajnalban pedig a folyosó ablakából néztem az elsuhanó falvak faházait. Régen volt ez is.

Ma már nem szeretek vonatozni, ezt épp nemrég állapítottam meg, amikor egykori lakóhelyemre suhant velem a korszerű, klímás ufóvonat, ami szombaton kora délután tömve volt, és Rákoson annyit álltunk, hogy tudtam, a menetrend szerint már vagy tíz perce Ligeten kéne lennünk. Vasutas ősök ide vagy oda, de azt hiszem, eleget vonatoztam életemben, már nem vágyom rá. Hiszen már az alagútban is kivilágítva suhan a kinyithatatlan ablakú modern piros vonat, és az utasellátós kocka se a régi. :)

3 megjegyzés:

Kelemen Éva írta...

Múlt héten kedden utaztunk haza a Dunakanyarból Debrecenbe a barátnőimmel. A Bp.-Nyíregyháza vonalon közlekedő IC-n gondoltam a társaság pedagógus tagjaira. A kocsink felében nyíregyházi 7. osztályosok utaztak haza - vélhetően kiránduláson voltak Budapesten.
Hosszú lenne részletezni a viselkedésüket, de mielőtt leszálltunk Debrecenben, előtte mondtam a gyerekeknek, hogy nyugodtak legyenek, hogy erről az útjukról újságcikket fogok megjelentetni. Kicsit meghökkentek, és egyből elkezdtek volna beszólogatni, ha a három pedagógusból a két hölgy fel nem áll, és el nem kezdi csitítgatni őket. Egy idős nagymama a kis unokájával utazott, és már Hajdúszoboszló után nem bírta cérnával a gyermekek viselkedését, és mondott nekik pár mondatot. Hát én az ezutáni ízetlen gyermek beszólások miatt ígérte nekik be az újságcikket.
Mindez persze messze nem tartozik Ági a Te emlékeidhez, csak kikívánkozott belőlem. Amikor azt írod, hogy mennyi-mennyi élményed volt az utakon, akkor az ember el tudja képzelni, hogy azokban volt mindenféle.
Valószínű, hogy a jövőben érdemes lesz inkább felárral I. osztályra jegyet váltani, mert ott talán nyugodtabban utazhat az ember.
Ahogy Rózsánál is írtam, most is leírom, hogy olvastam volna még jóval hosszabban is az emlékeidről.

Rozsa T. (alias flora) írta...

Igen, én is olvastam volna még részletesebben a vonatozásaidról. Érdekes, hogy TE SEM kívánod már a vonatos utazást... Én sem, pedig igazibb a repülőnél, s néha az autósnál is...

Ági írta...

Én ma már csak a kényelmetlenségeit látom. A szemben ülőtől nem tudom szabadon mozgatni a lábamat, az IC-n nem választhatom meg szabadon az ülőhelyemet, a csomagtartóra nem tudom feltenni a csomagomat, és akkor még nem szóltunk az esetleges nehezen elviselhető utastársakról. De nosztalgiázni jó róla. :)