2015. augusztus 16., vasárnap

Illat-emlékek, ahogy eszembe jut

  • a tábortűz kesernyés füstje nyári estéken,
  • a folyópartok semmihez nem hasonlítható, jellegzetes víz-szaga,
  • a sütöde friss kenyér illata, ahogy elmentünk előtte télen, gyerekkoromban,
  • a néni - aki vigyázott rám kiskoromban - finom kölni illata, amikor magához ölelt, 
  • a sülő hús illata vasárnap délben,
  • bundáskenyér, - olajszagnak mondanánk, de lehetett tudni, hogy az bundáskenyér,
  • a tavaszi zápor friss földszaga, ahogy nevetve futottunk benne az árokparton,
  • a Napon száradt, frissen mosott ruhák illata hajtogatáskor,
  • a tömjénfüst illata, ahogy lassan betölti a templomot,
  • az évnyitón megkapott új tankönyvek friss könyvszaga 
  • a kihegyezett ceruzák és az újra elővett bőrtáska iskola-idéző szaga,
  • a sült gesztenye csalogató illata a körúton,
  • a kvarclámpa furcsa szaga, vittek, mert olyan sápadtka voltam,
  • az olajos padló szaga a moziban és a régi villamosokon,
  • az orvosi rendelők fertőtlenítő szagú félelem-illata,
  • a leégett csillagszórók szaga, amint keveredik a friss fenyőillattal,
  • a száradó narancshéj illata, nem dobtuk ki, kincs volt, mindenféle finomságok készültek belőle,
  • anyu temetésén - lassan öt évtizede - a kandeláberek émelyítő spiritusz szaga,
  • hársfa- és akácvirágzáskor az utcát betöltő illat, 
  • a rovinji halpiac bűze,
  • amikor még  újságot olvastunk, az Esti Hírlap nyomdaszaga,
  • a cipőpaszta szaga a "Tisztítsd ki, fiam, a cipődet!"-korszakból.
Itt él bennem mind ma is. Az illat, a szag vagy inkább az az élmény, amihez köthető? Mindegy is.

18 megjegyzés:

mick írta...

A kvarclámpának szúrós ózon szaga volt? (Sose ültem előtte.)
Jó ez a felsorolás, mert egy sor elég egy illatnak(szagnak). Ide írom, mert öreganyámra oly jellemzők voltak: A sparherd szélére csapott almahéj szaga, a tejes tea szaga.

Kriszta írta...

Talán szúrós szaga volt, igen. Erős, furcsa, arra emlékszem.
Ó, tudnánk még folytatni ezt a felsorolást! :)

Samu írta...

Jövőre jöhetsz hozzánk hársfát szagolni. Idén szörnyű volt. Nappal még elment a dolog, de esténként majd meghaltam, olyan erős volt a hársfaillat. Mindig megfájdult tőle a fejem, volt, hogy még hányingerem is lett. Sajnos a házunk körbe van véve hársfákkal. Az egész környéken sok van belőle. Érdekes, az előző években csak pár napig volt nagyon intenzív, idén viszont több héten keresztül.

mick írta...

Rosszabb utána a járdaszegély mellett rothadó massza kifejezetten bűzös. A pasaréti Sodrás utcában sokszor megtapasztaltam.

klaribodo írta...

Voltak hársfák a régi kertünk körül, mindig csak a mézes illatot éreztem, meg a termések teája is szuper volt télen. Valamelyik összetevőjét nem érzékeltem talán.

mick írta...

Az eső leverte a kis propellereket. A házmesterek lesöpörték az úttestre, a söprőgép pedig valahogyan homogenizálta. Végül közmunkások lapátolták el a biomasszát lekaparva a szegélyekről.

Samu írta...

Micknek: Ma már nincsenek házmesterek, csak társasházi lakástulajdonosok, akik hetenként váltakozva a soros takarítók. (Legalábbis nálunk most így van. Régebben itt is volt egy állandó takarító.) "Nagy élvezet" a propellerek söprése. Sosincs vége. Az ember tisztára söpri a járdát, másnapra újratermelődik. Pláne, ha közben jön a szél is. A barna masszát nehéz felsöpörni, mert odaragad a járdához. Pláne, ha még jól meg is ázik. Tapasztalatból mondom mindkettőt. A nyár folyamán volt részem ezekben a "kellemes" dolgokban. :-((

Samu írta...

Kiegészítés: Ja, azt nem írtam, hogy ezek a hársfák a járda szélén húzódó füves részben vannak, úgyhogy a nagyja a járdára hull, csak kis része az úttestre. A járdát pedig a társasházak lakói kötelesek takarítani. :-(((

Kriszta írta...

https://www.youtube.com/watch?v=Gxxj_stZ458

Ági írta...

Na, most, miután mindent kimerítő részletességgel megtudtunk mind a hársvirág illatáról, a termés külleméről, a hársfa lomb- és virághullatásának rettenetes hátrányairól, a hársfás járdákon tapasztalható nehézségekről, valamint a budapesti társasházak takarítási rendjéről, a belinkelt dal senkit nem érdekel? Pedig szép, nekem pl. nagyon tetszik, bár nálam nem csak illatot idéz föl, hanem gyerekkori énekkari próbákat és szolfézsórák szolmizálásait is. :)

Samu írta...

A fenti dalt én németül ismerem: "Am Brunnen vor dem Tore, da steht ein Lindenbaum" stb.... Nekem elég unalmas, álmosító.
Szóval lehet jönni jövő nyáron, szagolni a hársfákat és söpörni a virágokat és a propellereket. Közben lehet énekelni a dalt is.:-))) Majd szólok, amikor eljön az ideje. :-))

(Egyébként, Ági, nagyon jól szórakoztam az összegző gondolataidon!)

Ági írta...

Megyünk söpörni! Csapatépítő tréning. :))

Samu írta...

Hahahaha! Jó buli lesz :-)

aliz írta...

a hársfavirágillat védelmében:


hársfavirágillatban

Hársfavirágillat
bódulatában
kései
koranyárban

úszok át a városon
biciklimen

Élesebbek az illatok...
erősebbek a színek:
hány árnyalata a zöldnek
s a virágoknak
ahány szirma annyi szín
s hányféle madárhang csicserg!
A Nap továbbvilágít estig
vakító fényben rajzolja
háztetők szélit
s hány sziluett!

Minden elérzékenyít
könnyebben kacagok
könnyebben zokogok


Nehezebb lesz így
itt hagyni ezt a
látható-hallható-
szagolható-tapintható-
mézédes világot

Milyen kár, hogy most
kezdi megmutatni magát
ezt a pompát!
Mire várt eddig?
Mire vártam?!

Talán az elveszíthetőség
közeliségére....


Pedig egyszer már,
nagyon rég,
még a
legelején
ilyen lehetett
az első találkozás...
Csak elfelejtettem
időközben
amíg éltem .
vagy tán nem is
igazán
míg nem éreztem
a hársfavirág
bódító illatát...

(2014. junius 10.)

Samu írta...

No, azért, hogy ne csak arra a szegény hársfára reagáljak, jelzem, hogy van ám Kriszta felsorolásában olyan szag/illat is, amelyet én is nagyon szeretek, ill. szerettem.
Például:
- a jellegzetes víz-szagot a Dunánál (Óbudán felnőve eleget szagoltam.) Ma is nagyon szeretem.
- az iskolatáskák és a tolltartók jellegzetes, év eleji új bőrszagát (A mi ált. iskolás korunkban - legalábbis alsó tagozatban - még általában bőrből volt mindkettő. Később jöttek a fából, műanyagból készült tolltartók és a másfajta táskák is.) Egyáltalán: azoknak a szeptember eleji napoknak "sajátos szaguk" volt az iskolában: olyan "újszagok". :-)

Kriszta írta...

Nagyon szép ez a vers, Aliz, megérintett. Minden benne van, ami ehhez az illathoz tartozik.

Rozsa T. (alias flora) írta...

Kriszta, szinte minden illatot megoszthattam veled: köszönöm! (kivéve talán a kvarclámpát...)

Kriszta írta...

Örülök, Rózsa, ha neked is emlékidéző volt. Végül is szinte ugyanaz az időszak :)