2012. február 16., csütörtök

Tárgyak, témák, eszmei mondanivalók

Tárgy: No, az sokféle lehet. A tantárgytól az Egri csillagok „tárgy”-áig, (egy tető botokon, melyet a várat ostromlók tartottak a fejük fölé pajzsnak).
Tárgy: egy jegyzőkönyv témája.
Tárgy: fontos és fontatlan holmik.
Szoktam mondogatni, hogy a beduinok kiröhögnének minket, akik mindenfélével körbevesszük magunkat. A beduin csak azt tartja meg magának, amit a tévéjére fel tud pakolni.
Tárgy az emléktárgy is, amelyhez érzelmileg kötődünk. Tapasztalom, hogy minél több kötődésünk van, annál kevésé tudunk szabadulni tőlük. „Ahol a kincsed, ott a szíved is.” (Hegyi beszéd, Mt, 6,21)
Tárgyaink hamar bálványainkká válhatnak. Elvesztésük egzisztenciális válságba kerget bennünket. Egy példát hadd hozzak saját életemből: Olykor nincs szabad hely a megszokott parkolóban, s oda állok, ahol helyet találok. Többször megéltem már, hogy kiver a víz, mert mintha itt állt volna a kocsi az este, most meg… Ja, igen, a szomszéd utcában találtam neki helyet. Közben pedig már a rendőrség számát kutatom agyamban, hogy jelentsem a kocsilopást. Utóbb pedig elszégyellem magamat. Ennyire ragaszkodom valamihez? Hogy fogok mindent idehagyni, ha mennem kell?
A kérdés persze nem filozófiai, nem is ezt várjátok tőlem. Hanem mit?
Kedvenc tárgyaimat?
Hol vannak már azok?
    A régi időkből fel tudok mutatni egy patinás dugóhúzót, mely máig működik. (Azóta hány újat dobtam el.)
    egy klamnizót, mely máig működik. (Azóta hány újat dobtam el.)
Gyermekkorom fiús kedvenc tárgyai
    a golyóscsapágy,
    egy acél, meg kavics, ami szikrát csihol,
    egy nagyító és egy kicsinyítő, mert megváltozik a világ, ha rajtuk nézek át,  
    kaleidoszkóp, amibe nézve sose ismétlődik a látvány.
    a Lemezárugyár „csőrös” autóbusza, ÁPISZ-ból 1 Ft-ért.
    a nagyapánktól örökölt kézre álló kéziszerszámok, (a nyeleket maga faragta)
Katonakoromból sokáig őriztem
    egy vagonablak fogantyúját. Vad, téli hidegben utaztunk Pápa és Tatabánya között, s lefagyott a vicinális kocsijának nyitott ablaka. Tenyérrel odavágtam a kilincsnek, de az ablak nem mozdult, csak a kilincs. Letörött. Sokáig őrizgettem.
    pannon-tengeri macskakövek. Volt vagy száz, amit Pápán ástam ki a homokból. Rég eldobtam őket, miként
    csákányom hegyét is, mellyel feltehetőleg túlságos erővel dolgoztam.
Felnőttkorom kedvenc tárgyai
     a magam készítette lapgitár, (még megvan, sokáig használtam a saját szórakoztatásomra),
     a magam készítette lakberendezési tárgyak, nem voltak túlságosan dizájnosak, de mind működtek és hasznosan szolgáltak bennünket új házas korunkban. (Ma igen dizájnos vacakok vesznek körül bennünket, de emberileg semmi közöm hozzájuk.)
Ha egyszer egy lakatlan szigetre vetne a sorsom, alighanem csak gyufára vágynék, hogy nagy tüzet rakva észrevegyenek, s mielőbb megszabadulhassak kényszerlakhelyemtől.

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

No igen. Tetszett amit és ahogy írtál. De most nem csak a tárgy-téma volt ebben érdekes.
Hanem, hogy játék a játékban ez a blog is kicsit. Már az első mondatoknál találgatni lehet, ki a szerző.:)
Mióta is íródik ez a közös blog? Lassan már nem is téved az ember :) Sőt, néha már elég az első mondat is. Mint ennél a bejegyzésednél, Mick:)
rhumel

mick írta...

Lám-lám, érezzük egymás stílusát, csakugyan „A stílus maga az ember?”

mick írta...

Öregszem és hülyülök. Természetesen nem kecskekövek, hanem kecskekörmök hevertek a pápai homokban.

mick írta...

..ráadásul macskaköveket írtam a posztban
:)

Vackor írta...

és a beduin tévéje? :)))

mick írta...

Jaj. Ha a hibákat kivonom a posztból, nem marad semmi. Ez a tévéje röhejesebb, mint a leiterjakab.

klaribodo írta...

Na, azért egy drága autó nem azonos a golyóscsapággyal, bár ha az érzelmi értékét nézzük, ki tudja, nem-e.

mick írta...

Vén korom ellenére az üzletközpont parkolójában lehajoltam öt fényes és nagyobbacska csapágygolyóért, itt fityegnek egy mágnesre ragasztva. Egyszer a legfényesebbet lefotóztam.
Ha a drága autó gömb alakú volna, talán esztétikailag versenyezhetne a golyóval.
Várom az unokákat, hátha einstand lesz. Bár a mai fiúkat inkább a laptop érdekli.