2012. február 16., csütörtök

sunt rerum lacrimae ... egy költözés képei....

sunt rerum lacrimae
vannak a tárgyaknak könnyei, azaz nekünk, akiknek a tárgyakkal dolgaink vannak, mi "lelkesitjük" át azokat.... önmagukban nincs sok értelmük, jelentésük... de a körülöttük ólálkodó érzéseink, az emlékeink, az emberek, akikhez közük volt... teheti becsessé őket... valójában tárgyakhoz -önmagukban - nem is szabadna ragaszkodni,de még egy tárgy hiányához, emlékéhez is tudunk, ha fontos valami, valaki miatt
az én első ilyen tárgyam, ami eszembe jut egy bordó, kis bakelitpohár, az idők homályából. Bár nem az enyém volt, hanem a nagymamámé...aki betegen feküdt az ágyában, és valószinű idegesitette a rosszalkodásom, ami miatt, bezártak a fürdőszobába (lehettem vagy 3 éves?) . nagyon rosszul esett (lehet, hogy klausztrofóbiám volt?) rángattam a kilincset, rugtam az ajtót belülről, dörömböltem a kis öklömmel,orditva-toporzékolva, hogy engedjenek ki, de hasztalan... és akkor elkezdtem a kéznél levő bordó bakelitpohárral dörömbölni, ami széttört a kezemben.... ijedtemben bedobtam a fürdőszoba padlórácsai közé... és ... azóta se láttam!!! beszélni meg nem mertem róla... más se szólt semmit... nagymamám nem soká meghalt...és nekem azóta is lelkiismeretfurdalásom van a bakelitpohara benemvallott eltörése miatt....
hm... (most bevallottam...)

még mindig őrzöm hűségesen a régi, családi tárgyakat, bútorokat... már amik beférhettek a nagy polgári házból kiköltözésünk után a kis panelba... sajnos az ónémet barokkos ebédlőszekrényünktől meg kellett válni, akkora és olyan magas volt, bár az eladásakor, a szétszerelésekor rádöbbentem, hogy két részletbe áthozható lett volna... és akkor vettem észre a bútorba beleirva nagyapám (a bútor megrendelőjének nevét is :Löwinger ...
egyébként a költözés a legjobb mód arra, hogy megtudhassuk, mi fontos és mi nem (számunkra)...mi fér el az új helyen, minek muszáj helyet szoritani... (pedig a végső költözéshez, tudjuk, semmit se vihetünk magunkkal... lehet, hogy okosabb dolog lenne már előbb is megválni a dolgainktól, elajándékozni... stb... de mi van, ha csak nekünk becses?--- egyébként pl. a legtöbb porcelán disztárgyunkról kiderült, hogy törött, csak úgy volt mindig elhelyezve a szekrények tetején, hogy ne látsszon...

a (A 15. Lajos korabelinek hitt rokokó szalonbútorunk, amiről kiderült, hogy csak 19. sz eleji stilbutor-másolat)pedig úgy vigyáztuk, olyan becsben tartottuk (mostanában hallottam, hogy szigorú nagyanyám nem is engedte meg hogy ráüljenek nagyobb unokái)... áthozva a panelba nem illő környezetbe, azt "nyúzva" a tévé előtt, majdnem úgy mállott szét a huzatjuk pár év alatt, mint Szabó Magda hátborzongató Ajtó c. regényében... De én bizony át fogom huzatni (még ha az már nem is lesz ugyanaz a felszinen...de a lelke igen...), hadd vigyen tovább hirt a múlról, multunkról...

és nagyanyám, dédanyám portréját sem hiába költöztettem át lányommal... mert nekik is mindig velünk kell költöznie... igaz, az olajkép egyre sötétebb (és nem is tudtam felrakni a falra...) de no lám , ugye, nem is a tárgy a fontos, sohase, hanem az ember, akit ábrázol, aki mögötte, benne van... igaz, én sose láthattam a dédanyámat, csak fotóról., festményről, hát becsülnöm kell a leképezést, a tárgyat., de amúgy...nem fontosak! az emberi jelentésüktől viszont nagyon is!

és pl. ez a gobleinkép, mert anyu csinálta!(és a régi házban az ágya fölött volt, ahol azelőtt a nagyanyám ágya...))

(lányomnak mintha nem lennének ennyire se fontosak a tárgyak, mikor férjhez ment, és igy tulajdonképpen elköltözött, egy csomó dolgát itthagyta a szobájában... nem is hiányzik neki.) De remélem, majd utánam gondjaiban veszi a családi apró-csepő dolgainkat...

amúgy meg Örkénynek van igaza, jól látta ezt is: "túlélsz , pöcök"...

Egyszer láttam Pécsett egy hajléktalant, egy padon ült, evett,nem volt nála semmi, felrakta a lábát a padra, oldalára feküdt, és aludni kezdett. .. teljesen elégedettnek látszott, minden nélkül, csak önmagával...lakás, bútor, mindenféle tárgy nélkül... furcsa érzés volt, nem merem leírni se, de mintha egy kicsit irigyeltem volna - a kötetlenségért, a függetlenségéért... a szabadságáért(?)

sose nőjenek fölénk a tárgyaink....
és mindig legyenek körülöttünk emberi jelentésükkel
de még inkább . mindig legyenek körülöttünk, a tárgyaink között emberek!

14 megjegyzés:

bv írta...

Kedves alíz,

egy ideje olvasom a blogot, de csak most kommentelek először, annyira megérintett ez a poszt. Például mert nagyon hasonló szalongarnitúra maradt apámra a nagyszüleimtől, és mi is azt nyúztuk a tévé előtt - amikor megszülettem, bordó volt rajta a kárpit, azóta már kétszer volt áthúzva...
Amikor én annyi idős voltam, mint amennyinek a lányod látszik, én sem sokat törődtem a régi tárgyakkal, de ahogy múlik az idő, egyre inkább fontosak a régi darabok.

És igazad van abban is, hogy sunt lacrima rerum, de abban az (eredeti) értelemben is, hogy mi is ejtünk könnyet egy-egy szeretett dologért.

üdvözöl: bv
Üdvözöl: bv

aliz írta...

köszönöm az együttérzést és értést...

mick írta...

Fogod a lényeget.
És minden pöcök túlél mindenkit.
(Örkény is fogta a lényeget.)

klaribodo írta...

Volt egy kolléganőm. Nekem akart ajándékozni egy üveg kölnit, amit a barátjától kapott. Szabadkoztam erősen. Mire ő azt mondta:"Tárgyakhoz nem ragaszkodunk." Jól megjegyeztem, bár nem azonosulok vele.

aliz2 írta...

@akimoto:a kölni nem "tárgy" (vagy elillanó:), másrészt ajándékot nem illik továbbajándékozni! (meg ajándéklónak a fogát nézni se...:)
ugya n én már vagy 3szor kaptam ajándékba kölnit (mindig mástól, és évekig az általuk választott illatot áraszthattam, árasztom... már amikor...:) ez is elgondolkodtató...:)

aliz2. írta...

@mick: kösz, de én nem eléggé..., Örkény igen! bár tudnék olyan tömör és ironikus is lenni!:)

klaribodo írta...

Igen, jó lenne pontosan fogalmazni, tök igazad van. Meg ez a gesztus is zavarbahozó.

Hanem a goblein, valami gyönyörű. A többi holmi is, csak ez nagyon nagyon megkapó a történetével együtt.

aliz írta...

Anyu szépen rajzolt-festett is...

klaribodo írta...

Igen, emlékszem egy virágcsokorra, amit ő festett. Szép pasztell árnyalatai voltak (vannak?)

aliz írta...

megvan mind, (kivéve, amiket elajándékozott, de remélem, azok is, azoknál, akiknek)nem fakulnak!--- de egy önarcképét jut eszembe ellopták, miután bekereteztette, és egy pillanatra lerakta, már az utcán ... de az is "megvan" egyik fotómon... meg amit egy grafikusnő készitett róla , még lánykorában...

klaribodo írta...

Aliz, lehet csináltatni fotóról ceruzarajzot, és keretbe tenni. Hogy legyen jelentősége, ne sikkadjon el a sok fotó között.

aliz írta...

az már a másolat másolata lenne, azon a fotón több festménye van, és ő is, előttük áll... külön ki tudnám nagyitani azt a képet magam is... ki is tudom... de nem akarok fotóról (ál)festményt csinálni (láttam már olyat, nekem nem tetszik,mint semmi ,ami manipulatív)

klaribodo írta...

Kár.(Ez egy műfaj,nekem tetszik, de igazán nem kell egyformán vélekedni apróságokról.)

aliz írta...

...persze.