Első
kommentem Ági új témájához: Teljesen „felvillanyozódtam”!
Ezt érzem folyamatosan a mai napig, és érzem, hogy hiányozni fog
a nonstop kutakodás a régi elsőim után.
Elsőként
a cipőimről szeretnék szólni. Mindjárt 65 évesen már tudom,
mennyire fontosak a cipők az ember életében, s hogy az esztétikai
érzékünknek nem szabadna első helyre kerülni az élettanit
megelőzve.
Első
magasszárú fehér cipőmre csak az egy év körüli fotóim
emlékeztetnek. Az összes további barnákra már úgy emlékszem,
hogy önállóan be tudtam fűzni őket, majd később már édesapám
arra is megtanított, hogyan kell kibokszolni és kifényesíteni.
Szerettem őket mindaddig, amíg szánkózni nem vitt benne az
édesanyám. Ültünk testvéremmel a szánkón – plédbe is
beburkolózva – majd már csak az az emlék „kísért”, hogy
mennyire fájtak a lábujjaim a hidegtől, s ahogy a lábam a
cserépkályhához támasztva vártam, hogy átmelegedjek. Ennek
ellenére több éven keresztül ismétlődtek ezek a fájdalmas
szánkózások. Erre vezetem vissza, hogy nem kedveltem meg egyetlen
téli sportot sem. Első korcsolyacipőmet egyszer használtam, mert
a debreceni csónakázó tó jegére a partról beestemben rögtön
az első másodpercben zöldgallytörést szenvedtem. Azért
próbáltam még kettőt-hármat csúszkálni újabb esésekkel, de
potyogó könnyekkel zártam az első korcsolyázást. Utána évekig
csak néztem a spájzunk falépcsőjének szögére felakasztott
korcsolyát, de semmi késztetést nem éreztem az újabb
próbálkozáshoz.
Első,
imádott csizmámat 1964-ben kaptam. Ekkor kezdett fellendülni
Magyarországon a cipőgyártás, kezdett bővülni a választék a
gyermek cipők területén is. Ez a kis fehér műbőr csizma
majdnem térdig ért, és a két szárán kívül/felül rávarrt 3-3
fekete bőrkocka opart hatásával egészen divatossá tette. Belül
műszőrmével bélelt, igazi mennybéli érzés volt a barna
magasszárúhoz képest. 1966-ban kaptam életem leggyönyörűbb
cipőjét, amely egy Spanyolországból érkező használt cipő
szállítmány egyik újszerű darabja volt. Tehát egy volt belőle,
ami vagy jó a gyermek lábára, vagy nem. Én váltig állítottam,
hogy kényelmes, és igen, vegyük meg. Természetesen rövid volt a
hossza, legalább fél számmal hibádzott az én méretemhez képest.
Hősiesen viseltem mindaddig, amíg már végképp nem tudtam
beleerőltetni a lábam. A mai napig bütykös lábaimat ehhez a
gyönyörű korall-narancsos színű cipőhöz vezetem vissza.
Első,
cipész által egyedileg az én lábamra készített csizmámat a
Hajdú Táncegyüttesnek köszönhetem. Évekig használt csizmák
közül kellett kiválasztanom a számomra jót, majd 1970-ben a
franciaországi turnénk előtt mindenki keményszárú és fekete
csizmát kapott. Első és egyetlen ilyen volt az életemben. Azt
hiszem, soha nem fogok csináltatni magamnak bőrcipőt, maradok a
bolti választéknál. Nem sorolom tovább a cipőket, mert hosszan
tudnék még mesélni róluk.
Első
irhabundámat 1960-ban kaptam, még kettő követte a sorban. Mindig
nagyobb méretet vettek, mint ami jó lett volna, hogy legalább két
évig hordhassam.
Első
sötétkék orkán kabátom is (1966) két számmal nagyobb volt mint
én, nehogy idő előtt kinőjem. Bécsből hozta édesanyám, a
rózsaszín mohair kardigánommal együtt. Mai napig emlékszem a
kötés mintájára, meg is tanultam megkötni azt a mintát.
Első
tangóharmónikámat 1963-ban kaptam. Előképzéssel együtt
összesen 7 évig jártam a debreceni Zeneoktatók Munkaközösségének
heti 2 órájára. Meghatározó volt egész életemre sok
tekintetben. Imádtam a zenét, a gyakorlást, ugyanakkor minden
hétfőn és csütörtökön kicsit belehaltam a magam által kreált
szégyenbe, hogy a házunkhoz kb. 800 méter távolságban lévő
zenedébe oda és vissza cipelnem kellett egy vízhatlan viharvászon
védőburokba becsomagolva az általam „fiús” hangszerként
elkönyvelt harmónikát. Teljesen megrontotta a zenéhez való
viszonyomat. Nem szerettem játszani senkinek, kizárólag magamnak
és a zenedei tanáromnak. A minden évben megrendezett növendék
hangversenyt is tortúraként éltem meg, holott az egyik
legsikeresebb növendék voltam, színtiszta ötössel a
bizonyítványaimban. Valójában zongorázni szerettem volna, és ma
sem értem, miért nem harcoltam ki a zongorázás lehetőségét.
Első,
második és harmadik kötőgépem gyors egymásutánban talált rám.
Gyermekkori egyik barátnőm édesanyja ügyes kezű asszony volt, két
lányának nem csak kézzel kötött pulóvereket, hanem a Zsuzsi
kötőgép megjelenésével én is láthattam, hogyan készül el
gyorsan, sokkal gyorsabban a kézi kötésnél egy-egy sál, pulóver,
kardigán vagy egyéb kötött holmi. 1968-ban érkezett meg az én
Zsuzsim, majd két-két év múltán az NDK-ból kint dolgozók által eladásra hozott Veritas egytűágyas, majd
kéttűágyas kötőgépnek is boldog gazdája lehettem. Ebből csak
az egytűágyast adtuk el, a másik kettő mai napig várja, hogy
újra használjam.
Első
Neumann varrógépem 1972 óta él/áll nálam. Azért kezdetben
használtam is elég gyakran. Visszanézve látom, hogy a szüleim
hamar felfedezték az alkotói hajlamomat, és igyekeztek
megkönnyíteni a kézműveskedéseimet a gépekkel.
Első
írógépem 1970-ben kaptam, nem igazán kellett rajta
gyakorolnom, anélkül is ment remekül a gépelés. (Idegennyelvű
gyors-gépíró tagozatra jártam, édesapám ezért döntött egy
írógép vásárlása mellett.)
Legelső
Burdám 1968-as, és (két nagy doboznyi) féltve őrzött
példányaimnak egy költözésemkor nyoma veszett. Örök rejtély
számomra. Fiam állítja, hogy „nem nyúlt” hozzá, el is hiszem
neki. Máig sajnálom őket, noha most is vannak azóta érkezett
német és magyar nyelvűek is, de ezek soha nem lesznek oly kedvesek
számomra, mint azok a gyermekkorhoz kötődő kedvenc
példányszámaim. (Újságmániám velük kezdődött:)))
Sorolhatnám
még az első házasság, első lakás, első autó, első ház,
első számítógép, első kerékpár, első számítógép, laptop
mellett a legfőbb emberi értékeket, a legfontosabb kincseinket,
gyermekeinket és unokáinkat, de akkor egy bejegyzés helyett többre
való méretet érne el ez a bejegyzés. Az én elsőm végére egy
számomra kedves „első” történetét hagytam.
Két
éve volt a 45. érettségi találkozónk. Tiszta lány osztály
voltunk a Bethlen Gábor Közgazdasági- és Postaforgalmi
Szakközépiskolában, a fentebb említett szakon. Ez is, mint sok
minden más döntés, az édesapámtól származott. Utólag is
mondhatom, nagyon jól döntött, jól választott nekem
középiskolát, ami felnőtt életemben is hasznomra vált.
1968
őszén tettem rá életemben először a kezem írógépre. Ha jól
emlékszem minden nap volt gépírás óránk, és nemcsak heti öt,
hanem talán 8 óra összesen. Év végére már minden betűt
megtanultunk, és a négy év alatt számtalanszor írtunk gépírás
dolgozatot. Ha valami, ez aztán rendkívül „feküdt” a gyors
ujjaim használatához. A Mozart Török indulóján edzett ujjaimnak
és a jó ritmusérzékemnek köszönhetően már első év végén
tapasztaltam, hogy a dolgozatok megkezdésénél a másolási
gyakorlat első sorának legépelésénél én voltam az első, aki
sort váltott. A mechanikus gépeknél csattan a sorvégi sorváltás,
nem lehet nem meghallani.
A
gépteremben előttem lévő sorban ült osztályunk egyik kitűnő,
minden tantárgyban rendkívüli tehetséget mutató tanulója. Ő
mesélte el a találkozónkon, 45 év távlatából, hogy azt én el
nem tudom képzelni, hogy mennyire rosszul érezte magát minden
gépírás dolgozatnál, hogy a háta mögött én minden dolgozatkor
pár másodperccel hamarabb zártam az első sort, és hogy utána ő
már nem tudott igazán a saját gépelésére figyelni, mert mindig
az járt az eszében, hogy megelőztem. Hasonlatos lehet ez egy
úszóversenyző érzéséhez, amikor az első ötven métert
hamarabb éri el a versenytárs.
Természetesen
tudatában voltam akkori gépírási képességeimnek, hiszen
országos versenyek idejéhez mért bennünket osztályfőnökünk,
és nemcsak jó gépírási eredményeink voltak, de sokan
gyorsírásban is jeleskedtek. Ezekhez a versenyekhez még utaznunk
sem kellett, hisz helyben volt mérhető a szótagszámunk az időhöz
viszonyítva. Mai napig őrzök gépírás versenyről oklevelet.
Azonban
minden oklevélnél simogatóbb volt számomra ez a 45 évvel
„megkésett dicséret” osztálytársnőm mesélése által. A
történethez persze hozzátartozik, hogy én meg szívesen
elcseréltem volna az én gépírás elsőségemet az ő mindenben
kitűnő tantárgyi tudásával.
Summa-summárum,
maradjunk abban, hogy minden úgy van jól, ahogy van. Legalábbis
elsőinket tekintve.
15 megjegyzés:
Összeségében levonható a bejegyzésedből a következő tanulság: "Summa-summárum, maradjunk abban, hogy minden úgy van jól, ahogy van. Legalábbis elsőinket tekintve." Annyi mindennek tudtál örülni, ami magában is egy tehetség!
Rózsa! Aliznál is olvastam nemrégiben, hogy a dolgok úgy jók, ahogy vannak. Nemcsak azóta, hogy nála (is) hasonló megfogalmazást láttam, én magam is régóta úgy érzem, ha belső nyugalmat és békét akarunk magunknak, akkor ez a legjobb hozzáállás az élethez.
de jó, hogy ezt irtam (én már nem is emlékszem, de nálad úgy megörültem ennek a mondatnak!ó :) maradjunk is ennyiben! :) mert igy is van.... (igy kell lennie)
Hehe, a tiédhez hasonló "magam által kreált szégyenbe" haltam bele én is minden alkalommal, amikor a hegedűmmel végig kellett mennem az utcán - pedig nekem még a hangszer súlyával se lehetett bajom. :) Ma már én magam sem értem, mit szégyelltem rajta.
Ági! Valószínű, hogy a hegedűvel semmi bajom nem lett volna, de akkoriban tangóharmónikán lányok csak elvétve játszottak, mint ahogyan manapság is kevés nőt látok ezen a hangszeren játszani. Az igazi nagy daraboknak tetemes a súlyuk.
Hegedűt cipelni is snassz volt. Azt hiszem, hogy az átlagtól való eltérés zavart. Hogy feltűnök vele, noha nem akarok. Könnyű a zongoristáknak, gondoltam, csak a kottával közlekednek.
Így van, Mick, engem is ez zavart. Azt hittem, mindenki engem néz, mert a kezemben van a hegedű. Még ma is, ha látok az utcán egy gyereket hegedűvel a kezében, az az első gondolatom, hogy szegény gyerek! :)
A kotta azokon a napokon külön gyötrelem volt, amikor az utolsó két rajzóra és a napközi után rajztáblával, a sarkamat verdeső kemény irhabundában kellett cipekednem zongoraórára. Jó lett volna a kottát a rajztábla mellé tenni a vastag karton tartóba, ha út közben nem csúszott volna ki hátul Kadosa Pál összes zongoragyakorlata kezdőknek.
:))
Nehéz is a zenészek élete.
Klári! Úgy látom a Te szüleid is előrelátóak voltak az irhabunda mérete tekintetében. (Kicsit irigykedem, hogy zongoráz(hat)tál.)
Éva, jól látod a helyzetet. Nemcsak irhabunda-ügyben.:))
Nálunk volt otthon zongora, harmónikát meg venni kellett volna. :)
engem egyáltalán nem zavart a hegedűm, sőt anyukámat se, amikor hozta ki elém az állomásra, mert iskolából eljőve hetente kétszer mentem a konziba vonaton Szegedre, s a táskámmal lecseréltük. Sőt emlékszem egyszer a bicklin úgy hoztam hogy a kormányt nem is fogtam, meg is állitott egy rendőrautó...
én nem értem mit szégyelltetek a hangszereiteken:)
Igazán semmit, de nem szerettünk (szerettem) kilógni a sorból. A sorban pedig alig volt valakinél hegedű.
Aliz! A te hozzáállásod volt a normális, nem a miénk. Egyébként jobban, mint ahogy a bejegyzésben megírtam, nem tudnám most sem megfogalmazni, hogy mi zavart a tagóharmonikázásban. Felnőtt fejjel viszont azt érzem, meg kellett volna beszélnem a szüleimmel a felemás érzéseimet, szorongásomat, a hangszerhez való téves viszonyomat. Talán segített volna egy határozott felnőtt jól megfogalmazott véleménye, hogy változzon a hangszerhez való hozzáállásom.
Az viszont kicsit megnyugtat, hogy más gyermek is küzdött hasonló gondokkal a hangszer cipelése közben.
Megjegyzés küldése