Még mielőtt a szabadon választott
kategóriát sikerülne "amiről nem írunk"
kategóriává alakítanotok, gyorsan megszólalok én is.
Eredetileg nem volt ugyan szándékomban, hiszen ha lett volna
ötletem új témára, akkor azt tettem volna be, de én balga, azt
hittem, hogy ha szabad kezet adok, mindenki felszabadultan elereszti
a fantáziáját és ír végre szabadon, válogatva abból, amiről
eddig még nem volt szó. Tévedtem, az ötlet nem jött be.
Viszont nekem azért, ha nagyon töröm a fejem, lenne még témám, amiről szívesen írnék – ha már itt a lehetőség és választhatok, hogy úgy mondjam: szabadon. És ki másnak lenne illendő igazodni a blog eredeti profiljához, ha nem nekem, ugyebár? Tehát akkor mesélek kicsit a pályaválasztásomról és pályám egyik szakaszáról, hogy Kazinczyval szóljak: pályám emlékezetéről. Magatokra vessetek, kedves játszótársak, ha hosszú lesz. :)
Viszont nekem azért, ha nagyon töröm a fejem, lenne még témám, amiről szívesen írnék – ha már itt a lehetőség és választhatok, hogy úgy mondjam: szabadon. És ki másnak lenne illendő igazodni a blog eredeti profiljához, ha nem nekem, ugyebár? Tehát akkor mesélek kicsit a pályaválasztásomról és pályám egyik szakaszáról, hogy Kazinczyval szóljak: pályám emlékezetéről. Magatokra vessetek, kedves játszótársak, ha hosszú lesz. :)
Amennyire emlékszem, elég korán
kialakult bennem a szándék, hogy majd tanítani akarok –
legalábbis ez valahogy mindig természetes volt. „És mi
leszel, ha nagy leszel, Ágika?” - kérdezték vendégségben a
rokonok, ismerősök, erre én mindig azt feleltem: tanár. Nagy
bólogatások követték a válaszomat, mert hát ugye nem túl
meglepő, ha egy pedagógusgyerek követni akarja apja példáját.
Apám, aki kántorból lett előbb
tanító, aztán orosz szakos tanár, nem próbált lebeszélni.
Oroszt ötödikben kezdtünk tanulni és nekem kezdettől fogva jól
ment. Nem mintha apu előtte bármikor is megismertetett volna a
nyelvvel, sőt később se segített benne, de én magamtól is
nagyon szerettem az oroszt, jó eredményeim voltak, kerületi
versenyt nyertem, és aztán úgy adódott, hogy a gimnáziumban is
orosz tagozatos osztályba iratkoztam be. A jövendő tanársághoz
tehát az orosz teljesen magától értetődő választás volt, nem
is gondolkoztam más szakon.
Énekelni kicsi koromtól énekeltem,
az iskolában mindig is énekkaros voltam, a zene hozzátartozott a
mindennapjaimhoz, de otthon is része volt az életünknek. Általános
iskolás koromban hét évig tanultam hegedülni, ahhoz pedig
kötelező volt szolfézsra is járni, de én a szolfézst is
elviseltem, csak éppen hegedülni nem szerettem. Utáltam
gyakorolni, szégyelltem a hegedűvel végigmenni az utcán,
rettenetesen zavart, amikor egy-egy iskolai rendezvényen elő
kellett adnom valami zenedarabot az énektanárnő unszolására,
ráadásul a hegedűtanár utólag mindig szabályos féltékenységi
jelenetet rendezett a fellépésem miatt, szóval, volt elég bajom
azzal a szerencsétlen, jobb sorsra érdemes hangszerrel. Amikor
nyolcadikos lettem, megmakacsoltam magam és közöltem, hogy nem
akarok tovább hegedűre járni, nem iratkozom be a következő
tanévre. A szüleim elfogadták a döntésemet, alighanem látták
rajtam a megingathatatlan elhatározást. De ha most belegondolok, hogy volt-e a hét év alatt igazi örömöm a hegedülésben, abban sosem volt, viszont a szolfézs a zenetanulásom legnagyobb haszna lett. Szolmizálni bármikor, álmomból felébresztve is tudok, és minden ismeretlen dallamot szolmizálva jegyzek meg és idézek föl azóta is.
Amikor a gimnázium negyedik évében
elérkezett a továbbtanulási jelentkezés ideje, az orosz mellé
másik szakot is kellett választani. Mert hiába volt evidens nekem
az orosz, akkoriban még a nappali tagozatos képzés mindenhol
minimum kétszakos volt. És jöttek az ötletek: magyar vagy
földrajz, legalábbis én ezt a kettőt elképzelhetőnek tartottam
a magam számára, de a kettő közül inkább a földrajzhoz húzott
a szívem. Viszont nem volt orosz - földrajz párosítás, de volt
orosz – ének-zene, így arra esett a választás. Nem volt jó
döntés, mert a felvételinek, sajnos, része volt a hangszeres
vizsga is. Ami persze nem sikerült. Öt év kihagyás után hiába
gyakoroltam én a felvételi előtti hetekben, és hiába próbált
mentegetni az a tanár, akivel a próbateremben vizsga előtt
gyakorolni lehetett, hiába magyarázta a bizottságnak, hogy öt éve
nem vagyok „tanári irányítás alatt” - így mondta szó
szerint, ma is emlékszem – azok bizony lepontoztak, egyébként
teljesen jogosan. Így nem lett belőlem énektanár és végleg le
is mondtam róla, mert a hangszeres felvételit nem lehetett volna
megúszni a következő évben sem.
Szeptembertől viszont óvónéni
lettem, hivatalosan: képesítés nélküli óvónő. Akkor még nem
volt gyes, ezért engem a kerületi óvodák közül mindig abba
helyeztek, ahol éppen szülési szabadságon volt valamelyik óvónő.
Mindenütt kiscsoportosok mellé osztottak be, ami azzal is járt,
hogy bizony két és fél évesek is voltak a gyerekek közt. Szegény
kis muksóknak szeptemberben nagyon nehéz volt, meg nekünk is
persze. Mert akkor nem volt ám beszoktatás vagy ilyesmi: reggel
beadták a kicsiket és a szülők rohantak dolgozni, nem jött a
gyerekekért senki 1-2 óra múlva, vagy délben. Két-három hétig
volt sok sírás-rívás, de valahogy mindegyiket sikerült aztán
megnyugtatni, aranyosak voltak, ha fárasztóak is. Három óvodában
dolgoztam összesen, ezt két évre elosztva kell érteni.
Ám közben jött egy négyhónapos
szakasz, amikor éppen nem volt sehol szükség rám, minden
kolléganő visszaállt a munkába és még nem ment el senki szülni.
Ezalatt merőben mást csináltam: orvosírnok lettem az egyik
körzeti orvosi rendelőben. Csak az adminisztráció volt a munkám,
no meg rendelés kezdetére az előkészületek, kikészíteni a
kartonokat, táppénzes papírokat, sterilizálni a fecskendőket,
tűket, egyéb eszközöket. A doktorral jól megértettük egymást,
a családját is ismertem (kb. velem egykorú lánya volt), már
néhány hét után győzködött, hogy megtanít injekciót beadni,
legalább bőr alá, sose lehet tudni, mikor lesz rá szükség, stb.
De én nem álltam kötélnek, semmi szín alatt nem voltam hajlandó
erre, úgyhogy kénytelen volt lemondani arról,
hogy én ott valaha is beadjak injekciót bárkinek. Épp elég
megrázkódtatás volt, amikor egy szombat (igen, szombat!) esti
rendelés alatt a közelben elütöttek egy fiatal lányt, és nekem
kellett bekötöznöm. De hogy én megszúrjak valakit, na azt már
nem! :)
Közben megint volt
egy felvételi időszak, akkor már az ELTÉ-re jelentkeztem, de erre
nem is érdemes szót vesztegetni, teljesen hiábavaló
próbálkozásnak bizonyult. Újabb egy év következett egy másik
óvodában, közben elérkezett a január, amikor ismét be kellett
adnom a jelentkezést. Ekkor merült fel, hogy legyen a szegedi
egyetem, hátha... Már nemigen akartam elvesztegetni még egy évet,
valahogy úgy voltam vele, hogy ha most se sikerül, akkor maradok
óvónő. Persze akkor már megszerzem hozzá a képesítést is.
Egyszerre két helyre viszont nem lehetett jelentkezni – elvileg,
gyakorlatilag pedig elmentem a megfelelő hivatalba, ahol hiteles
másolatot készítettek az érettségi bizonyítványomról, így be
tudtam adni a jelentkezésemet Szegedre és a kecskeméti
óvónőképzőbe is. Tényleg nem volt már vesztegetni való időm,
pláne évem.
Az óvónőképzőbe
tavasszal elmentem alkalmassági vizsgára – ez még nem a
felvételi, csak arra szolgált, hogy lássák, fizikailag megfelel-e
a delikvens, van-e hallása, ritmusérzéke, tud-e kottát olvasni és
persze énekelni. Az ének vizsgához a „Tiszán
innen, Dunán túl - 150 magyar népdal”
című kis könyvecskéből húsz dalt kellett összeírni, azokból
felkészülni, aztán pedig elénekelni néhányat a bizottság óhaja
szerint. Ha most visszagondolok rá, jó játék volt, énekelni
kellett, meg pontos ritmust visszaadni, a tornateremben kicsit
bohóckodni, aztán kész, tulajdonképpen semmi kockázatát nem
éreztem, nem is volt neki. Viszont ennek még a felvételihez nem
volt sok köze. Hogy esetleg óvónő leszek, nem tartottam
elképzelhetetlennek, de persze a cél mégis Szeged volt.
Aztán mégse lettem
óvónő. Nemcsak azért, mert végül felvettek Szegedre, hanem
mert Kecskemétre nem is jutottam el a felvételire. Ugyanis eljött
a június, megérkeztek a felvételire behívó levelek ugyanazon hét
négy napjára: kedd-szerda Kecskemét, péntek-szombat Szeged. Jó,
ez így sűrűnek tűnik, de megoldható: szerdán este hazaérek
Kecskemétről, csütörtök este utazom Szegedre, fog ez menni.
Hát, mit mondjak,
nem ment. Akkor még mindig óvodában dolgoztam, ahol már hetek óta
dúlt a rubeolajárvány. Azon a bizonyos sűrű felvételizős héten
hétfőn reggel arra ébredtem, hogy tele vagyok kiütésekkel. Én
ugyanis nem voltam korábban rubeolás, sok minden voltam, de éppen
rubeolás nem. Természetesen Kecskemét úgy ahogy volt, elúszott,
még csütörtök délután is a legnagyobb erőfeszítéssel tudtam
csak elutazni Szegedre. Viszont megérte, mert felvettek. Így nem
lettem óvónő.
Lettem viszont
magyar – orosz szakos bölcsészhallgató, öt kemény év
következett, sokszor meséltem már róla. Ötödéves koromban
átkértem magam levelező tagozatra és otthon egy általános
iskolában voltam napközis nevelő, harminc elsős gyerek volt az
osztályomban. Közben oroszt tanítottam harmadikosoknak kísérleti
oktatás keretében - akkoriban valakinek „odafent” volt egy
ilyen őrült ötlete, de nem is nagyon lett folytatása, amennyire
tudom. Én viszont legalább megtanultam, hogy is néz ki belülről
az osztálynapló, hogyan osszam be a 45 percet, szóval,
gyakorlatnak többet ért, mint a gyakorló tanítás. Közben
persze néha leutazgattam Szegedre, konzultáció, gyakorló tanítás,
ilyesmi, aztán július elején államvizsga, majd pedig a
diplomaosztás. És utána, de csak egyetlen napra a nagy-nagy üresség
érzése. Sose felejtem el, amikor a diplomaosztás után hazaértem
és belépve a kapun hirtelen sírvafakadtam. Ezért volt az egész?
- kérdeztem, és igazából meg se tudnám mondani, azon az
„ezért”-en pontosan mit is értettem.
Még abban a
hónapban lett állásom az egyik iskolában, mégpedig nem is
szerződéssel, hanem kinevezéssel. Mindkét tantárgyamat tanítottam,
magyart két osztály kivételével mindegyik osztálynak, oroszt
minden évfolyamon mindenkinek, mivel akkor még én voltam ott az
egyetlen oroszos. Négy tanévet töltöttem ott, jó tantestületben,
sok-sok maradandó élményt jelentő évek voltak, szívesen
gondolok vissza rá. Az első két tanév idején még apu is
tanított egy másik iskolában, a nyugdíj előtti utolsó évei
voltak. Neki két évfolyamon voltak órái, nekem meg ugye
mindegyiken, tehát abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy annak
a két évfolyamnak az éppen aktuális anyagát meg tudtuk beszélni.
Te hogy tudtad velük megértetni a melléknévegyeztetést? -
kérdeztem például óravázlatírás közben, ő pedig mondott
valami bevált módszert. De olyan is volt, amikor csak később
jöttem rá, hogy néhány, mintegy mellékesen elejtett mondattal
megvilágította nekem a másnapi anyagot. Apámat mindenki ismerte a
kerület iskoláiban, és mindvégig erős volt a gyanúm, hogy
óhatatlanul összehasonlítanak vele, de ez természetes volt.
Éreztem, hogy én
nem fogok nyugdíjig kitartani a pályán úgy, mint ő. Azóta néha,
szerencsére nagyon ritkán megkérdezik tőlem, hogy miért hagytam
ott a tanítást, olyankor is csak ezt tudom válaszolni: jött egy
lehetőség és én megragadtam. Mert nem tudtam volna még majd'
harminc évig tanítani. De bármilyen furcsa, tulajdonképpen azóta
is mindig tanítok. Ahogy az egyik volt kolléganőm mondta egyszer:
„olyan tanárnénisen magyarázol”. Nem tudom, hogy ezen pontosan mit értett, de tényleg mindig arra törekszem, hogy a másik megértse, amit mondok és képes vagyok háromszor-négyszer is elmagyarázni ugyanazt. Szóval, nem tudom, hogy tanárnénisen
magyarázok-e vagy sem, de az biztos, hogy akármivel foglalkoztam,
mindig bennem volt a gondolat, hogy ha csak egy ember is megérti,
amit mondok, ha kap attól valami többletet, már megérte. Így voltam és
vagyok a blogokkal is, bármennyire is magamat kell rászorítanom,
hogy ne hagyjam elhalni, de ha csak egyetlen embert is érdekel, amit
kitettem, megmutattam, felvetettem, akkor már érdemes volt.
Néhány hét múlva osztálytalálkozóra megyek, az 1978-ban végzett osztályom 40 éves találkozójára vagyok hivatalos. Meghívtak. Mert tanítottam őket valamikor régen.
7 megjegyzés:
arról nem írunk, amiről nem is lehet...! (mi ez a feddés?)
de tényleg , miért hagytad abba a tanitást? (mikor folyton azt teszed?! :)
Ági, nekem is az az érzésem, hogy még most is "tanítok", pedig ténylegesen csak 5 évig tartott, plusz még 7 évig felnőtteknek itt. De ez az "átadási kényszer" nem enged!...
Igen én is azt kérdeztem magamban, míg olvastalak: vajon miért hagytad ott a pályát?...
(azt hiszem, mindnyájan "félreértettük" egy kicsit a témát... Mea culpa, részemről.)
Összesen öt évig tanítottam iskolában, de utána se váltam meg a tanításra hajlandóságomtól. A gyerekkönyvek, ismeretterjesztő könyvek, a tematikus sorozatok, kézikönyvek, lábjegyzetek szerkesztését mindig ismeretközlésnek - ha úgy tetszik - tanításnak fogtam föl, nem is lehetett volna másképpen gondolkodva dolgozni.
Ági, mint Kazinczy szellemi leszármazottja szépen fogalmazta meg a "Pályám emlékezete" bejegyzéssel hasonló, bizonyos elemeiben azonos utazásunkat az értelmiségi pályák kanyargós útjain.
Aliz, egy percig se mondta senki, hogy arról írjatok, amiről nem lehet.
Rózsa és Klári: egyik jobb kifejezés, mint a másik, az "átadási kényszer" és a "tanításra hajlandóság" is pontosan az, amire én is gondoltam. Hiába, mi már tanítók maradunk, szó szerinti értelemben. :)
Ági, mindenki maga érzi a megszólalása határait. Ezért nem lehetek szabad, jobb, ha megadod a témát. Abból is ki lehet tekinteni egy-egy villanásnyira.:) Mit is merítsek ki abból a rengeteg lerakódott élményből segítség nélkül? Most a pálya. A pálya elemei adottak, összerakni se kis munka.Majd megpróbálom, ha lesz időm.
Igen, Klári, nagy dilemma ez, mert látszik, hogy a szabadon választás nem igazán működik. Megoldjuk majd ezt is.
Ági, nem értjük egymást! mindegy...(van dolog, amiről nem lehet írni, erről irtunk, hogy van dolog...stb ...önként, és dalolva:) és az lenne a legfontosabb, ezért izgat bennünket!
Megjegyzés küldése