Valamikor régen, úgy 52-53 körül utaztam először külföldre.
Nem is volt az annyira külföld, anyuék Erdélynek mondták, sőt úgy, hogy
"hazalátogatunk", mert nagyapám egy Nyárád menti falu szülötte volt,
és egész kiterjedt családja, rokonsága mind Maros megyében lakott.
Romániában a vasúti
közlekedés rendszere, az állomások épületei, kerítése, még az ivóvizes kutak is
elég jól idézték a Monarchiát. A leharcolt vasúti kocsik is háború előttiek
voltak, a mozdonyok ontották a széngázt meg a fekete füstöt, a sorompók előtt
hosszan fütyültek, még most is a fülemben van a hangjuk. A kocsik belsejében
kevés kupé volt, többnyire nyolcszemélyes hosszú padokat fordítottak egymással
szembe, fölöttük kétfelől csomagtartók értek össze, ezeken hasalva utaztunk, ha
a felnőttek engedték.
A határon órákon át
állt a vonat, a hivatalos személyek átkutatták a holminkat, útlevél, vízum, meghívólevél, tanácsi igazolás
az utazó feddhetetlen múltjáról, ez mind kellett ahhoz, hogy a rengeteg embert
külön-külön ellenőrizzék és átengedjék a határon. Ez kétszer ismétlődött meg,
mert az országból kiutazni pont olyan macerás volt, mint a másik országba
beutazni.
*
Jó tíz év múlva az utolsó egyetemi évek alatt voltam újra külföldön.
Az orosz szakosokkal Moszkvába utaztunk. Furcsa volt, hogy a Kárpátokon túl
megváltozott a táj, sok fehér törzsű fa és sokkal világosabb zöld fű, mindenféle
ismeretlen bokor suhant el az ablakok mögött. Vagyis fordítva. Ez a benyomás a másmilyen
zöldről erősen megmaradt bennem.
*
Később is nagyon sokszor utaztam Moszkvába. Egyszer
családostul mentünk látogatóba kinti barátainkhoz. Szerencsére csak oda vonattal,
visszafelé már repülővel jöttünk. Az odaúton nagyon megjártuk. Még javában
hazánkban állomásoztak a szovjet csapatok, egy tisztfeleség pici gyerekkel és
egy óriási, lepedőbe kötött csomaggal beugrott a mi kupénkba. Mégcsak nem is
állomáson, hanem valami gyepünél állt a
vonat pár percig. A nő ledobta a csomagját, a gyerekét a mi
lányunk ágyára fektette. Valószínűleg megszökött a férjétől a tiszti lakásból,
másra nem tudtunk gondolni. A kislányunk fél éjszaka álldogált a kupé
ajtajában. Én a fölső hálóhelyen voltam, nem mertük Jutkát fölhúzni, nehogy
leszakadjon alattunk az ágy. A határőrség elnézően bánt a nővel. Később a
kalauzok a gyerekével együtt másik helyre vitték a vonaton.
*
A nyolcvanas évek elején
a lányunkkal Prágában töltöttük a tavaszi szünetet. Repülőjegyünk volt,
de visszafelé akkora köd támadt, hogy a
járatot törölték, és az utasokat átirányították a vonathoz. Fűtetlen kocsikban,
gyér világítás mellett zötyögtük át az éjszakát. Késő délelőtt értünk Pestre,
már iskolában kellett volna lennie a kislányunknak. Másnap vitt csak igazolást,
miért hiányzott.
*
Bolognába is vonattal utaztunk valamikor a nyolcvanas évek
közepe táján. Gyerekkönyv kiállításon vettünk részt a "vörös város" polgármesterének
meghívására. Kolléganőm, a Minden napra
egy mese válogatója és szerkesztője gyakorlott utazó volt, én még akkor
először jártam Nyugaton. Rossz volt a sajtója, nagyon féltem. A vonat
barátságos volt. A minisztériumtól egy Leningrádból érkező nemzetközi vonatra
kaptunk jegyet. Ismerős volt a szovjet vagon, a hálókocsi és a kalauz is,
akinél isteni szamovár-teát lehetett rendelni, be is hozta a fülkébe
podsztakannyikban, mellé a hosszúkás kockacukror külön járt, a kanál benne a
teában, ahogy azt a gyerekkönyvek rajzaiban is megszoktuk, amennyiben oroszból
fordult le a mesekönyv.
Nyughatatlan kolléganőm ki akart szállni a vonatból
Mestrénél, a kalauz szerint itt több mint egy órát kellett állni valamiért.
Menjünk be Velencébe, egyre ezt sürgette. Hát, én nem mentem vele, egyedül ő se
indult neki az ismeretlennek, de nagyon dühös volt rám, amiért az orosz
hálókocsiban kellett töltenie ifjúsága utolsó perceit. (Jelzem, túl volt az
ötvenen már akkor is.)
Visszafelé ugyanezzel a nemzetközi vonattal jöttünk, de most
egy undok barisnya volt a kalauz, forintért nem akart teát adni, más pénzünket
meg elköltöttük az utolsó vasig. Mivel ezen az utazáson több bűntényt is
elkövettem, például a gondosan
összeválogatott uti elemózsiás szatyrunkat a szálloda recepcióján felejtettem, és
ez csak a robogó vonaton derült ki, legalább annyit szépítettem a helyzeten,
hogy addig könyörögtem a gyezsurnajának, amíg sikerült egy jó darab fekete
kenyeret kiimádkoznom belőle egyik útitársunk jószívűen felajánlott olajos
halához. Na, ahogy megérkeztünk Pestre, az
sem volt egy dicső leszállás. Kolléganőm összesodort plakátjait is
ottfelejtettem valahol.
11 megjegyzés:
Klári, a SzU-ba utazások nekem is kalandos élményeim! Majd összevetjük!
Belőlem is "kikívánkozik" egy rövid hozzászólás. Az én legszebb vonatos élményemet sem írhatja már fölül egy - lehetséges - újabb. 1974 februárjában az olaszországi Calabria régió Cosenza megyéjében található Castrovillari nevű városkájába kapott meghívást a debreceni Építők Hajdú Táncegyüttese. Ezt a hosszú utat oda-vissza vonattal tettük meg. Végig napsütéses útra emlékszem, a Nápoly környéki tájakon érett a narancs. Az embernek olyan érzése volt, hogy ha kinyújtaná a karját a vonat ablakán, szerencsével akár le is szakíthatna belőlük egy-két szemet. A Szicíliához közel eső tengerparttól már autóbusszal kanyarogtunk a szerpentines úton Castrovillari felé. A csalóka februárban aztán havasesőben menettáncoztunk a városka utcáin, de hazafelé már megint napsütésben élveztük a tájat a robogó vonatból. Vezetőnk megjátszotta a római Termini pályaudvaron, hogy lekéstük a csatlakozást. Így tánclépésben egy nap alatt befutottuk Róma nevezetességeit. Azóta sem jártam Rómában. Velence-Mestre állomásán éjszakáztunk a szűk váróteremben, ott is újabb csatlakozásra várva. Minden gyönyörű emlékünk, ami az olasz csizmához fűződik, a vasúton való utazásnak köszönhető. Repülővel ugyan kényelmesebb lett volna, de sok-sok élménnyel lettünk volna szegényebbek.
Éva, milyen jó, hogy akkor Olaszországban veletek minden úgy történt, ahogy történt. A csoporttal utazás külön élmény, a nem elfelejthető kategóriába tartozik. Van valami az olasz tavaszban is: a nálam emlegetett bolognai utazáskor vastag hó födte a virágzó narancsfákat. Mit produkál a természet, egészen bámulatos.
Rózsa, egymás emlékei újabb emlékeket idéznek föl, ezért is jó, ha közös témákon dolgozunk.Írjad, nagyon várom!
Csak azt sajnálom, hogy ide a kommentbe nem tudok képet csatolni. Eddig még nem jöttem rá, de lehet hogy majd ráakadok a megoldásra.
Egyébként a Moszkvába tartó vonatos élmények az én ismeretségi körömben is fel-felbukkannak, és hiába nagyon hosszúak időben, nekem úgy tűnik, hogy az utasok mégis örök élményként raktározzák útjaikat.
Van egy javaslatom Áginak és neked: nem akarsz a csoporthoz csatlakozni?
Tisztelt és nagyrabecsült Csoportvezetőnk, lehet ugye meghívást küldeni egy jól író - és olvasó! - kellemes személy részére?
Rózsa számból vette ki a szót:) Éva tartalmas hozzászólásai bloggal érnek fel ... és folyamatos a figyelmes jelenléte (itt is, ott is, amott is:)
Aliz, így van, én is nagyon örülnék Éva bejegyzéseinek.
Fülig ér a szám:)))))))))
Nagyon megtisztelő számomra a Rózsa és Aliz felvetése.
Klári, Neked pedig megköszönöm a bizalmat.
Remélem érdemben be tudok kapcsolódni a blogotokba és a témáitokba.
Szép estét okoztatok nekem, köszönöm szépen.
Egyetértek a javaslattal, én is örülnék, ha Éva belépne közénk írótársnak.
Kedves Éva, ha megküldöd nekem nekem az emailcímedet a bikficblogger@gmail.com címre, küldök meghívót és attól kezdve tudsz majd bejegyzést írni ide a közös blogba.
Köszönöm szépen! Küldöm az e-mail címem.
Megjegyzés küldése