Az
első osztály! Imádtam a tanító nénit. Szájtátva hallgattam, ahogyan mesélt.
Tanítgatott
a betű formálására, olvasására. Én már iskolás korom előtt is igen érdeklődtem
a betűk iránt. Újságokból másolgattam az elkunyerált tintaceruzával többek
között a nyomtatott a betűt. Aztán mikor az első osztályban tanító néni
lerajzolta a táblára a gömbölyű írott a betűjét én hevesen tiltakoztam. „Az nem
szabályos, mert az újságban nem így néz ki!"
Csak
nevette az okoskodásomat és elmagyarázta, hogy az a nyomtatott, ez meg itt a
táblán az írott a betű.
Nagyon
szeretett engem én voltam a jobb keze. Engem küldött ide-oda.
Egy
napon arra kért hozzam át az iskola melletti lakásból a portörlőt. Hát bemenni
abba a szép úri lakásba máskor maga volt az álom. Most valamiért rossz volt a
kedvem. „ Nem megyek- mondtam, küldjön mást. "Jó - válaszolta csendesen -
most és soha többé nincs szükségem a segítségedre." Nagyon fájt nekem ez a
mondat. Sírtam keservesen, de senki nem vígasztalt. Bocsánatot kértem, de csak
napok múlva lett minden a régi.
Karácsonyra
már folyékonyan olvastam. 1949-50-ben voltam első osztályos. Ekkor még a hetes
volt a legjobb jegy. Év végén minden tantárgyból hetest kaptam.
Azt
hiszem az én első kedves tanítóm vezetett be engem a mesék, versek olvasásában.
Nagyon fontos úgy vélem az első tanító. Visszahúzhat, ám fel is röpíthet.
A
mai teljesítmény centrikus tanítási rendszer nem tetszik nekem. A gyermekre nem
jut elég idő.
Második
osztályban új tanítónőt kaptunk. Őt is nagyon szerettem. Kis pici, aprócska
teremtés volt, csupa kedvesség.
1950-ben
a mozgalmi élet már kisgyermekkorban kötelező volt az iskolákban. Készültünk a
kisdobos avatásra. Gyakoroltunk, meneteltünk, jobbra át- balra át. Nem tudtam
merre van a jobb- meg a bal. Úgy tanultam meg, hogy jobb kézzel titokban írtam
a levegőben egy a betűt. Azt tudtam, hogy jobb kézzel írok, akkor hát arra van
a jobbra át.
A harmadikos tanító néni egy idősödő, szigorú
asszony volt. Egy alkalommal nagyon kikaptam tőle valami apró csíny miatt.
Ekkor
már nem lehetett verni a gyereket, volt olyan tanár felsős koromban, akinek a
szülői feljelentés után felmondtak.
Nálunk
nagycsalád lévén, sok eleven fiúgyermekkel bizony verésre is sor került néha.
Ha rosszalkodtunk oda kellett állni anyu elé és megkaptuk a büntetést. Elfutni
nem lehetett.
Kilenc-tíz
éves kiskamasz lehettem. Valamiképpen
krétához jutottam, az is lehet, hogy elcsentem a tábla mellől. Nagyon vágytam
arra, hogy én is írhassak krétával a kerítésre. Ugyanis a nagyobbak, ha észrevették,
hogy egy lány tetszik egy fiúnak krétával kiírták a kerítésre, hogy xy+xy
együtt jár, vagy együtt hál. Hát én a kis buta az elsős tanítóm ablakával
szemközti kerítést szemeltem ki erre a célra úgy alkonyattájt. Nagyban dolgoztam
a művemen, amikor a tanító néni megkopogtatta az ujjával az ablakot és
megfenyegetett. Úgy megrémültem, hogy elfutottam. Mikor beesteledett
merészkedtem vissza, próbáltam lekaparni a krétanyomokat, de az avas deszkából
nem lehetett eltüntetni. Mindennap ez előtt a kerítés előtt jártam el iskolába,
az volt a büntetésem, hogy szinte égettek a betűk. Egyszer aztán az eső
mégiscsak lemosta. Soha többé nem vágytam "grafitizni"!
Öt év múlva az első tanítóm lánya tanította a magyar nyelv és irodalmat egészen nyolcadikig.Imádtam az óráit, nagy érdeklődéssel hallgattam írókról, költőkről tartott előadásait. Ő volt az, aki megszerettette velem a verseket, tanított az előadásukra, versenyekre is elvitt. Ez a szerelem máig tart.
Öt év múlva az első tanítóm lánya tanította a magyar nyelv és irodalmat egészen nyolcadikig.Imádtam az óráit, nagy érdeklődéssel hallgattam írókról, költőkről tartott előadásait. Ő volt az, aki megszerettette velem a verseket, tanított az előadásukra, versenyekre is elvitt. Ez a szerelem máig tart.
2 megjegyzés:
A nyitott, érdeklődő kisiskolások annyira rokonszenvesek!Megőrzik a tiszta lelküket idős korukra is.
remélem így van velem is.
Megjegyzés küldése