2013. február 22., péntek

Érkezés és távozás

Ebben a sorrendben.

Az év elejéről nem tudok sokat mondani. Alighanem a mindennapok egyhangúságával jártunk dolgozni,  jártunk el a baráti társaságba délutánonként, és egyetlen számomra fontos momentumként elmondhatom, hogy előző év december elejétől nem gyújtottam rá. Talán máig sem szoktam le, de nem gyújtok rá. Életem Párja még csak a dohányzás felfüggesztésének fontolgatásáig jutott el, amiből a nyáron annyi meg is valósult, hogy a lakáson belül nem dohányzik. Az ok pedig itt következik.

Kisebbik unokám szépen fejlődő magzati korát élte, hogy aztán megmutathassa a maga bölcsességét is. Igen magabiztosan igyekezett ott is maradni, mígnem az ügyeletes orvos ki nem találta, hogy a mama és a baba érdekében akkor kiemeli ezt a szépségest. Aki pontosan olyan volt, mint a császárosok: gyönyörű. Az már a bónusz, hogy göndör fekete hajjal. Addig édeskettesben töltött napjainknak (ritka időszak volt életünkben, hogy kettesben éldegéltünk, de nem volt ez rossz nekünk sem) a gyermek hazahozatalával lett vége, a kis család - papa, mama, bébi - az újszülöttel hazaköltözött. Öröm volt látni a fejlődését.
Három hónapos volt, amikor a 30 éves érettségi találkozónkra elkísértek, így Apám is láthatta a legújabb jövevényt. Ekkor ő már a gyengénél is gyengébb volt, fájdalmai szinte folyamatosak. Kérdése ma is itt él bennem: mivel lehetne siettetni úgy, hogy senkit meg ne bántson? Ahogyan a magam tompa visszakérdezése is: épp tőlem kérdezed? És az  Ő csendes ítélete is: egyedül tőled lehet.

Karácsonyig tűrte-bírta, hogy nem mehet. Mellette voltam a mentőautóban, mellette, amikor ágyba tették, az infúziós szereléket babráló ujjai közé egy gézbabát adtam: ezzel szabad. Azt, kérlek, ne piszkáld. És éjjel úgy jöttünk el, hogy Anyám reménykedett, még hazahozzuk. Ő pedig, amikor egy pillanatig magához tért a tolóágyon úton a kórterem felé, annyit mondott csendesen: talán jobb is ez így. Hajnalra elment.

Azt gondolom, az én évem a szebbek közé tartozik. Még így is.

4 megjegyzés:

Rozsa T. (alias flora) írta...

Sokan lettünk árvák, úgy tűnik...

mick írta...

Emberi sors. Az élet és halál éven belül való jelentkezése kifeszítik éved kereteit.

klaribodo írta...

Kérdések és válaszok. Finomabban nem is írhattad volna.

A gézbaba szinte az egyetlen konkrét segítője lehetett a kapaszkodó kéznek. Az empátia többet ért, mint az infúzió.

stali írta...

akimoto, köszönöm. Magam is így éreztem.
flora, csak a fizikai lénye távozott. Még évekig éreztem féltő jelenlétét.
mick, hiszen ilyen. Születünk, élünk, meghalunk, és az utódok - ha van mire - emlékeznek.